”Lång lista på spännande innovationer”
Diskmaskiner utan vatten eller avlopp, robothundvakter, röststyrda vattenkranar och rullande varuautomater är en liten del av alla de innovationer som under den gånga veckan lanserats på den stora teknikmässan CES i Las Vegas.
Det är inte bara alla möjliga (och omöjliga) teknikprylar som lanseras utan även hela koncept för smarta städer, och även för morgondagens handel. Inom handeln växer marknaden där tjänsterna genererar data för att vidareutveckla och förbättra kommande konsumentupplevelser, genom konsumentdialog och återkommande kunder.
Diskmaskiner som köper diskmedel, kylskåp som håller reda på mjölkens hållbarhet är inte längre någon nyhet. Diskussionen fokuserar allt mer på vad som händer när IoT (Internet of Things) även blir en gigantisk försäljningskanal.
Handel driver utvecklingen av internet, i dag kommer cirka 12 procent av all handel från internet. Konsumenterna kräver friktionsfri handel, oavsett kanal, där användningen av de teknikprylar, kläder eller livsmedel man införskaffat är underlag för data som stöttar handel och tillverkare att skapa ännu bättre varor och tjänster. Ett exempel på detta är Tommy Hilfinger och Aware som har insydd teknik i kläder eller fenomenet Amazon Go, som nu följs av liknande butik från Walmart (i samarbete med Microsoft), elektronikbutiker och pizzerior. InContext samarbetar med Walmart och Kelloggs för att med VR bland annat testa hur förpackningarna mottas i butikshyllan. Listan på innovation inom handel kan göras lång.
Som tillägg till detta är ett återkommande tema under CES det smarta hemmet, med köket som en central plats för innovation. Både traditionella och nya bolag lanserar köksmaskiner och tjänster som bänkdiskmaskinen Tetra från Heatworks som är en genomskinlig bänkdiskmaskin som inte behöver uppkoppling mot vatten eller avlopp, eller varför inte Teplo från Load & Road som kokar ditt te med hänsyn tagen till dina hjärtslag och mentala hälsa.
Inom det smarta hemmet syns även tjänster som underlättar för konsumenten. Under eventet Food Tech Live, ett sidoevent till CES, diskuterades hur smarta tjänster kan förenkla för konsumenten genom att hålla koll på hållbarhet och genomföra köp av livsmedel via recept och dynamiska veckomenyer.
Självklart finns det så många spännande innovationer på CES för att lista dem alla, förutom ovan gillar vi:
- Hello Goodness – en rullande varuautomat med breda applikationer i offentliga miljöer.
- Varram – en enkel robot som kan leka med din hund eller katt när du inte är hemma, som även har möjlighet att belöna med godis.
- Sensate av Kohler – en röststyrd blandare som doserar önskad mängd vatten.
- Archibald från Connected Garden – en sensor som man stoppar ner i jorden i trädgården som ger rekommendationer om vad som passar på platsen med tanke på jordmån och ljus.
- Owlet Band – bärbar sensor för blivande mödrar som både mäter barnets hjärtslag och sparkar samt mammans sömnpositioner, sammandragningar och övergripande hälsa.
- Meat It av Mastrad – en uppkopplad ugnstermometer.
Erik Wallin är grundare och marknadschef på Gastrofy
Gastrofy presenterade sin rapport Northfork: Survival Guide for Grocery Retailers på CES.