Mats Liedholm blir vd på Fazer
Mats Liedholm har utsetts till vd för Fazer Sverige. En ny roll med ansvar för bolagets gemensamma aktiviteter. Samtidigt är han fortsatt vd för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och medlem av koncernledningen.
– Det känns jättekul och ska bli väldigt spännande och utmanande. Sverige är efter Finland Fazers näst största marknad, säger han till Fri Köpenskap.
Som vd för Fazer Sverige är Mats Liedholm ansvarig för att leda bolagets gemensamma satsningar, inom exempelvis varumärke, marknad och medarbetarengagemang. Mycket kommer att handla om att stärka positionerna inom nya produktsegment som Fazer Finland tagit fram.
En havreost har till exempel plockats fram som alternativ till feta- och halloumiost och så även ett antal produkter inom området havredrycker.
– Vegetabiliska varor har av miljö- och hälsoskäl en god framtid till mötes och tanken är att hitta sätt att sprida dessa produkter och förstärka vår position i Sverige såväl som övriga Norden och norra Europa, säger Mats Liedholm.
Han har omfattande erfarenhet från dagligvarubranschen i Norden och har haft ledande roller inom detaljhandelsföretag, bland annat som marknadsdirektör för Ica Sverige där han slutade i månadsskiftet oktober-november.
Utnämningen som ny vd innebär inga förändringar kring rapporteringsvägar eller styrning av Fazers affärsområden.