Carlsbergs nya vd: "Fantastiskt att få komma hem"
Peter Hammarstedt har utsetts till ny vd för Carlsberg Sverige och tar därmed över rollen från tidigare vd Ted Akiskalos som nu blir vd för Carlsberg Malaysia.
Peter Hammarstedt har lång erfarenhet inom Carlsberg och började sin bana som sales manager på Falcon 1994, åren innan det köptes upp av koncernen. Han har sedan dess innehaft flera olika roller på Carlsberg. Den rollen som vd för Carlsberg Sverige tillträder han den 1 maj.
– Framförallt känns det fantastiskt att få komma hem efter tio år, säger han till Fri Köpenskap.
Mellan 2007 och 2011 var Peter vd för Carlsberg i Kanada och ansvarade även sedan för USA. 2011 flyttade han till Export & Licence med ansvar för Östeuropa, Asien och Oceanien, och 2012 tog han över hela ansvaret för verksamheten inom Carlsberg Group Export & Licence.
– Jag har jobbat med de omkring 100 länder som inte har egna Carlsbergbryggerier. Under tiden har jag följt den svenska marknaden på avstånd och har imponeras av Carlsberg Sveriges arbete inte minst inom hållbarhet och hela craft- och alkoholfria trenden. Sverige tog till exempel fram vårt första koldioxidneutrala bryggeri och har lyckats bygga upp en spännande portfölj av alkoholfria sorter.
Hur vill du utveckla Carlsberg Sverige?
– Det är lite tidigt att säga men först och främst handlar det om att sätta sig in i arbetet och fortsätta på den inslagna vägen.
Tajmingen för vd-byte är perfekt, menar Carlsberg Sveriges tidigare vd Ted Akiskalos.
– Ett vd-byte ska man göra på toppen. Om man väntar för länge är det risk att bolaget börjar gå nedåt. Vi har haft en fantastisk resa och gjort Carlsberg Sveriges bästa år någonsin 2018 så nu är det läge att kliva åt sidan och låta Peter Hammarstedt fortsätta att driva bolaget framåt, säger han till Fri Köpenskap.
Vad är du mest stolt över?
– Jag är mycket nöjd över hur vi har lyckats bygga vår varumärkesportfölj och vårt anseende hos konsumenterna.
Alkoholfritt öl ökar snabbt. Hur delaktiga har ni varit i den utvecklingen?
– Intresset för den alkoholfria trenden har ökat generellt men i Sverige har den alkoholfria ölen ökat med tvåsiffriga tal flera år i rad. Så med mer än 50 procent av marknaden har vi varit väldigt delaktiga i den utvecklingen.
Ted Akiskalos är ursprungligen från Grekland men har varit på vift större delen av livet. Bland annat har han huserat i Köpenhamn, USA, Hong Kong och London. Nu går han vidare till Malaysia där han blir ansvarig för Malaysia, Singapore och Sri Lanka.
– Det finns likheter i affärsmodellerna men marknaden är väldigt annorlunda. Antalet varumärken är betydligt förre och även om mikrobryggeri- och den alkoholfria trenden har påverkats så är det i förhållandevis väldigt låg utsträckning. Det ska bli en väldigt spännande utmaning.