23948sdkhjf

De tävlar om att uppdatera kostråden

Livsmedelsföretagen har utlyst en tävling för att ”ta fram en kampanj för att göra Livsmedelsverkets kostråd så tilltalande och genomslagskraftiga som möjligt”. Tävlande är lag från kommunikationsskolorna Berghs och Hyper Island och efter en första kvalificeringsrunda återstår fyra lag av ursprungliga tolv.

– Skulle man lyssna på allt som sägs om kost och mat i sociala medier, kvällstidningar och Netflix-dokumentärer så skulle man snart inte äta någonting alls. Vi drunknar nästan i olika pseudovetenskapliga dieter och hälsopåståenden med ångest och minskad matglädje som följd. Och helt i onödan! Livsmedelsverkets kostråd står på en gedigen vetenskaplig grund och är enkla att följa. Vi vill göra vad vi kan för att råden ska få ännu mer genomslag, särskilt bland unga, och därför tog vi initiativ till den här tävlingen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen i en kommentar.

På Matdagen, Livsmedelsföretagens årliga branschträff som anordnas den 9 maj kommer en vinnare koras av en namnkunnig jury.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094