Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen
I går kunde Fri Köpenskap berätta att Bergendahls skapar en helt ny grossist inom utländsk mat. Och Bergendahls har stora planer för den nya grossisten som drar igång nu men ännu inte har något namn.
– Vi räknar med att det kan dubbla vår omsättning av utländsk mat på tre års sikt. Det är absolut ett ambitiöst mål men rimligt sett till våra beräkningar, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls till Fri Köpenskap.
Sammanlagt beräknas mellan 7 till 10 personer jobba uteslutande med den nya grossisten som ska omfatta omkring 2 500 utländska artiklar.
– Vi lägger stor vikt vid just detta. Det är ett gediget jobb med etniskt sortiment och det gäller att vara expert på det området, konstaterar Mats Sjödahl.
Det är just på kunskapen som de traditionella kedjorna i många fall har misslyckats att kapitalisera på utländsk mat, tror han. Detta gäller dock inte Matrebellerna, som kommer att bli en viktig samarbetspartner i satsningen.
– Vi har väldigt mycket att lära av dem och de kommer att vara en mycket nära samarbetspartner.
Med den nya grossisten kan Bergendahls lägga stora beställningar och kapa de enskilda mellanhänder som ofta fått beställningar från fria kunder och Matrebeller inom detta segment.
– Det finns en bra business med rätt bra marginaler i det här sortimentet om man gör rätt, konstaterar Mats Sjödahl.
Muhittin Tayli som driver Matvärlden som är en del av Matrebellerna tycker att beskedet är väldigt positivt.
– Absolut, det blir också betydligt lättare och smidigare att lägga beställningar vilket öppnar nya dörrar. Mycket välkommet, säger han till Fri Köpenskap.