Konkurrensverket stoppar stor ostaffär
Ostvarumärkena Grevé, Herrgård och Prästost skulle säljas vidare men konkurrensverket har nu sagt nej till affären då myndigheten anser att det skulle driva upp priserna.
– Vi ser att affären innebär minskad konkurrens, att det snedvrider konkurrensen och att det i slutänden blir ökade kostnader för konsumenterna, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis som ansvarar prövningar av företagsförvärv på Konkurrensverket till Sveriges Radio.
Svensk Mjölk äger idag varumärkena och de fyra mejerierna Norrmejerier, Arla Foods, Falköpings mejeri och Skånemejerier äger i sin tur den största delen av Svensk Mjölk. Affären skulle innebära att Norrmejerier, Arla Foods och Falköpings mejeri skulle kontrollera Svensk Mjölk och därmed utelämna Skånemejerier; och även ha exklusiv tillgång till de populära ostvarumärkena.
Anledningen till att de tre mejerierna vill ta över Svensk Mjölk och medföljande varumärken är att Skånemejerier, sedan sex år ägs av det franska mejeriföretaget Lactalis. Genom affären hoppades de tre mejerierna på att kunna säkra att ostarna tillverkas på rätt sätt med svenska råvaror.
– Vi beklagar beslutet och ser fram emot att få detta prövat i en domstol. Dessa varumärken är under attack av den franska mejerijätten Lactalis som äger Skånemejerier AB och som har drivit process för att få varumärkena ogiltigförklarade. Konkurrensverkets beslut är skadligt för dessa varumärkens överlevnad och kommer att sätta ännu mer finansiell press på ekonomin på de svenska mjölkgårdarna, säger Anders Fredrikson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar till Affärer i Norr.
Affären stoppas med omedelbar verkan men beslutet kan överklagas till Patent och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.