Arlas största förpackningsförbättring osynlig
Under året sker en för konsumenten osynlig förändring av Arlas bassortiment. Ungefär 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar får växtbaserad plast istället för fossil. Förändringar sker på Arlas alla europeiska marknader – totalt över en miljard förpackningar får bättre klimatprestanda. Det är Arlas största förpackningsförbättring någonsin.
Arla har nyligen lagt fast hållbarhetsmålet att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck. I denna strategi ligger målet att minska klimatpåverkan från förpackningarna med 30 procent fram till år 2030, jämfört med 2015, och år 2022 ska allt förpackningsmaterial vara 100 % återvinningsbart. Ett första steg inom denna strategi är att genomföra en viktig förbättring där vi byter ut den fossila plasten i mjölk, fil- och gräddförpackningar till växtbaserad plast.
– När vi tar bort den fossila plasten i hela vårt bassortiment i Sverige så varken ser eller känner konsumenten skillnad men det kommer göra skillnad för klimatet, säger Ann Freudenthal ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla Sverige.
I Sverige får 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar växtbaserad plast istället för fossil plast. Detta innebär en minskning på ungefär 960 ton koldioxidutsläpp vilket motsvarar ungefär 29 miljoner plastbärkassar i minskad klimatpåverkan årligen.
Totalt på de europeiska marknaderna så ersätter Arla fossilbaserad plast med biobaserad plast på ungefär 600 miljoner mjölkpaket vilket gör dem 100 procent förnybara. På plastbägarna för yoghurt och crème fraichebägarna innebär övergången till återvinningsbar plast att de kan få nytt liv, om återvinningssystemen på de olika marknaderna tillåter det.
– Arla har genomfört en rad initiativ under åren för att göra våra förpackningar mer miljövänliga. Men det råder ingen tvekan om att årets förbättring av mer än en miljard förpackningar är ett av vår allra största, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.