Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel
Den japanska teknologiinvesteraren Softbank går via Visionsfonden, som drivs med Saudiarabien, in med motsvarande över en miljard kronor i den indiska online-dagligvaruaktören Grofers.
Totalt väntas e-handelssatsningens senaste kapitalrunda ta in mer än 200 miljoner dollar med merparten av investeringen från Visionsfonden, enligt ett pressmeddelande. Andra deltagare är Silicon Valley-investeraren Sequoia Capital och KTB. Efter rundans slutförande väntas bolagsvärdet landa kring 1 miljard dollar.
Den indiska marknaden för e-handel är under kraftig expansion med ett antal storbolag inblandade. Amazon, Walmart-kontrollerade Flipkart och Alibaba-backade Big Basket är några av de dominerande bolagen som tampas om en dagligvarumarknad med 600 miljarder dollar i omsättning per år online.
Den beräknade tillväxttakten är dessutom på i snitt 55 procent per år till och
med 2021, enligt analysfirman Tech Sci.