23948sdkhjf

Intervju: HK Scan Sveriges vd om framtiden

Även om HK Scan som helhet gått trögt sticker ett bolag ut med ett positivt resultat, HK Scan Sverige.

Det är vd:n sedan två år, Sofia Hyléen Toresson, som fått siffrorna att vända.

 – Det handlar om att satsa på rätt saker. Att få en organisation och en lång värdekedja att samverka, för att implementera prioriterade aktiviteter. Känslan över att ha satt upp ett gemensamt mål, jobba hårt och uppnå målet tillsammans är nästan oslagbar. 

Sofia Hyléen Toresson utstrålar en total närvaro när hon tar emot Fri Köpenskap, Food Supplys systertidning, en sen eftermiddag på huvudkontoret i Stockholm. Det är lätt att förstå hur hon både med fasthet och värme redan fått en mängd saker gjorda på den inslagna vägen att göra HK Scan Sverige till ett modernt företag.

– Jag brinner för att jobba med svensk livsmedelsindustri och med starka varumärken, det har jag gjort i 20 år. Mat är snabbrörliga produkter och skapar mycket känslor, mat är något som alla har en åsikt om och det är härligt.

Hon är den första kvinnliga vd:n i det 100-åriga kött- och charkföretaget HK Scan Sverige, vilket i sig är en stor förändring och hon är fast besluten att vara den som moderniserar det anrika företaget.

– Fler kvinnor har historiskt sett varit de som handlar mat, ändå har det suttit män på ledande positioner. Som kvinna kanske jag ser andra lösningar för det kommersiella erbjudandet. Vi har 65 procent kvinnor i den svenska ledningsgruppen och jag brukar säga ”Det krävs starka män för att klara av starka kvinnor” och så är det nog, säger hon.

Sofia Hyléen Toresson:

Titel: vd, HK Scan Sverige AB.

Ålder: 41 år.

Familj: Maken Ulf, Ebba 11 och Erik 8 år.

Fritidsintressen: Fiska, vara
i naturen, måla olja, laga mat och träna.

Utbildning: Master i företags-ekonomi.

Bakgrund: Ledande roller som försäljningsdirektör och mark-nadsansvarig i Findus, Nestlé, Zoégas och Pärsons.

Mentor: Mina medarbetare är min källa till inspiration.

Bästa beslutet: Att jag gick på min första date med min man.

Hur ser du på de unga med föränd-rade matvanor?

– Vi möter de 96 procent som vill äta kött med gott samvete. Det är dem vi fokuserar på. Personligen tror jag på en varierad kost.

I dagarna blev det klart att 69 personer måste sluta på HK Scan Sverige, vilket berörde tjänstemän inom alla avdelningar i bolaget.

Andra åtgärder för att få hela HK Scan-koncernen på fötter, där 2018 års resultat var en besvikelse, är att styrelsen bytts ut och förändringar har gjorts i koncernledningen, i vilken Sofia Hyléen Toresson sitter.

– Det är tråkigt att vi har stora utmaningar i Finland, det påverkar hela koncernens resultat negativt. 2019 har för Sveriges del börjat bra och vi har god tillväxt, säger hon.

Det svenska rörelseresultatet 2018 förbättrades mot 2017 från 84 miljoner kronor till 93 miljoner kronor. Så det är Sveriges positiva resultat som sticker ut. 

För att föra in 100-åringen i nutid effektiviserar Sofia Hyléen Toresson för att stärka bolaget.

– Under min ledning handlar det om att kunna nyttja de resurser man har och prioritera rätt. En begränsningsram gör att man lyckas. Att bestämma vad ska vi satsa på är en viktig del i ledarskapet.

3 mål för HK Scan

Trots att livsmedel är snabbrörligt så är HK Scan Sverige med sina dryga 2 000 medarbetare trögt när man väl börjar ändra i struk-turen. Sofia Hyléen Toresson pekar ut tre viktiga områden som gäller för moderniseringsresan både för branschen i stort och för HK Scan Sverige.

1. Huvudmålet för HK Scan Sverige är en livskraftig svensk livsmedelsproduktion.

– Det är ingen självklarhet i en global kontext. I Sverige samverkar jordbruket i ett naturligt kretslopp: Kött, mjölk, grönsaker och spannmål är beroende av varandra för att skapa näringsrika jordar och biologisk mångfald.

– Vi har en av världens mest klimatsmarta nöt- och grisproduktioner. 

– 96 procent vill äta kött och chark i Sverige. Det är vårt ansvar att förse konsumenterna med hållbart producerat kött. Debatten kring klimatavtryck på kött är snedvriden. Man kan inte jämföra svenskt kött med utländskt producerat kött. Vi har världens bästa djuromsorg, låg antibiotikaanvändning och bland världens mest hållbara köttproduktion i Sverige Det ska vi bevara och vara stolta över.

2. Sänkt klimatavtryck och hållbart kött.

Framtiden tillhör de som producerar hållbart och lokalt. Sänka klimatavtrycket har vi jobbat med sedan slutet av 1990-talet. På HK Scans anläggningar görs stora investeringar för att minska energi och vattenförbrukningen. Slaktavfall tas till vara och görs om till biogas som vi och samhället nyttjar. Nästan alla våra transporter är fossilfria.

– Ytterligare satsningar är tillväxtbolaget, där Lantmännen, LRF och HKScan tillsammans satsar 100 miljoner för att stötta lantbrukares investeringar för hållbar animalieproduktion och växtodling. 

3. Utveckla marknadserbjudandet.

– Vi fortsätter vår offensiva satsning med att utveckla vårt erbjudande, hur och var vi säljer vårt kött och hur vi möter våra konsumenters efterfrågan. Vi vill underlätta för konsumenter, kostchefer, kockar, upphandlare och inköpare att göra medvetna val.

1. Vad har du
fokuserat på hittills?

– Vi har fokuserat på att effektivisera oss genom hela värdekedjan. Allt från planering av djurinköp och att stärka vårt samarbete med våra bönder till effektiviseringsarbete i produktionen. Vi har också satsat mycket på att stärka vårt erbjudande till våra kunder och konsumenter. Till exempel har vi lanserat ett helt nytt koncept inom nöt- och lammkött där vi selekterar ut och mörar styckdetaljer av bästa kvalitet. Vi stärker och moderni-serar dialogen med våra konsumenter genom inspiration, glädje och kunskap. Vi har även stärkt upp vårt erbjudande utanför den traditionella retailkanalen.

2. Vad är viktigast
just nu?

– En sommar med ömsom sol ömsom regn som gynnar våra bönders verksamheter, så att vi kan säkerställa en långsiktig och lönsam värdekedja.

3. Vad händer inom 5 år?

– Sverige utnyttjar sin pole position inom hållbar köttproduktion. På HK Scan utvecklas lösningar och samarbeten för klimatpositiva gårdar. Vi ser fossilfria jordbruksmaskiner. Vi äter mer svenskt kött. Självförsörjningsgraden är i dag 50 procent, den måste öka. Hos restaurangerna och inom offentlig sektor är huvuddelen importerat kött. Det borde vara en självklarhet att välja svenskt kött med de mervärden vi har.

     

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079