23948sdkhjf

Fazer testar ny färgteknik

På Fazer testas en ny tryckmetod för produktförpackningar. Det är fråga om den digitala färgtekniken EGP som bidrar till att miljöbelastningen av förpackningstryck minskar. Metoden testas först på produkten Fazer Puikula Mjukare Fullkorn. De nya förpackningarna lanseras i butik över hela Finland i början av denna vecka och de känns igen på logotypen GreenerPrinting.

– Genom den nya tryckmetoden minskar vi förbrukningen av tryckfärg på Fazer Puikula Mjukare Fullkorn med 25 procent jämfört med traditionellt tryck, säger Piia Soininen-Tengvall, chef för förpackningsutveckling på Fazer Bageri.

Testningen av den nya tryckmetoden är en del av Fazers hållbarhetsarbete. Den hjälper Fazer att nå sitt mål att övergå till förpackningsmaterial som är förenliga med en hållbar utveckling.

Traditionellt har produktförpackningarna tillverkats av specialfärger som blandas vid tryckerierna. Det kan finnas upp till 400 olika färger. Med EGP-tekniken används vanligen endast 7 standardfärger. Med den nya tekniken kan upp till 90 procent av färgerna blandas digitalt.

– EGP-färgerna doseras med hjälp av digital färgseparering direkt på förpackningen som skall tryckas, vilket gör att det behövs ett färre antal färger. Tryckmaskinen behöver heller inte rengöras mellan tryckpartierna, vilket minskar färgsvinnet och behovet av lösningsmedel vid rengöring. Kvaliteten och tryckresultatet blir bättre och mer exakt. Vi har testtryckt förpackningar tillsammans med Marvaco, prepressleverantör för förpackningar, och tryckeriet Pyroll, säger Soininen-Tengvall.

Följande Fazer-produkter kommer att tryckas med den nya metoden:

Fazer Puikula Mjukare Fullkorn

Oululainen Surskorpor 200 g

Oululainen Mörka Surskorpor 215 g

Oululainen Havreskorpor 180 g

Efter Fazer Puikula Mjukare Fullkorn testas EGP-tryck på kartongerna till Oululainen Surskorpor 200 g. Kartonger tryckta med den nya metoden lanseras i butik i höst.

– Hållbarhet är en viktig del av Fazers strategi och företagets omvandling till ett modernt hållbart matföretag. Sätten att producera och konsumera mat har stor inverkan på miljön, samhället och välfärden, och därför ser vi även över den övergripande miljöeffektiviteten för våra förpackningar, säger Soininen-Tengvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094