Dryck eller veggofärs kan bli årets dagligvara
Den 9 oktober ska årets dagligvara koras och i år är det tre produkter som gör upp i slutstriden. Två drycker; den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige samt Anamma Formbar Färs från Orkla Foods kan ta hem det åtråvärda priset.
– Grunden till nominering är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse, säger juryns ordförande Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Vinnaren av priset annonseras i samband med branschträffen Fast Moving den 9 oktober i Stockholm.
Årets dagligvara delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen och sponsras av NENT Group Radio.