Mat.se först i världen med unik klimatmärkning
– Vi är i dag extremt stolta över att vara först i världen med att klimatmärka 3 000 produkter i vårt sortiment.
Det sade Mat.ses verksamhetsledare Karin Jelkeby när märkningsprojektet presenterades på en pressträff.
Märkningen har gjorts i samarbete med forskningsinstitutet RISE, vars klimatdatabas ligger till grund.
– Med en tydlig CO2e information i kombination med innovativa lösningar gör vi det enkelt för kunden att jämföra livsmedlens klimatpåverkan. De kunder som vill göra medvetna val kan nu påverka sin matkasses klimatavtryck under tiden man handlar, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig på Mat.se.
Satsningen är unik i världen då ingen butikskedja har genomfört klimatmärkning av livsmedel i så här stor skala tidigare. Cirka 3 000 produkter i sortimentet har märkts med egna klimattal med hjälp av en analys baserad på livscykel. Ett flertal parametrar påverkar det slutliga värdet, till exempel odlingsmetod, förädlingsprocess och transport.
Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i kronor/kg och enheten CO2e/kg visar vad ett kilogram av det valda livsmedlet motsvarar i koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som köps ofta och i stor mängd.
Arbetet med klimatinformationen och databasen har finansierats av Mat.se med stöd av Axfoundation, samt Axfoods huvudägare Axel Johnson.