23948sdkhjf

Ekologiskt fortsätter att sakta in

Backar i dagligvaruhandeln - men ökar på andra håll.

Den ekologiska marknaden har sett en avmattning under den senaste tiden, inte minst inom mejerisegmentet. Det konstateras nu även i Ekowebs rapport "Ekologisk livsmedelsmarknad" som släpptes i samband med Ekogalan som anordnades i Stockholm under torsdagen.

I rapporten framkommer det att den svenska ekoförsäljningen ökade med 0,4 miljarder, eller 1 procent, under 2019, vilket är under inflationen då livsmedelspriserna totalt ökade med 3,5 procent under samma period. Det innebär att den ekologiska andelen av marknaden sjönk från 9,3 procent till 9 procent.

Men det råder stora skillnader i ekologisk försäljning mellan olika sektorer. Bland de stora dagligvarukedjorna sjönk försäljningen för alla utom Lidl som såg en ökning med 2,7 procent. Både Coop och Icas ekoförsäljning sjönk för första gången.

Anledningarna till minskningen är flerfaldiga men under en paneldebatt med representanter från Ica, Lidl, Coop och Axfood rådde det stor enighet kring att konsumenterna idag har fler värdeord att förhålla sig till utöver det ekologiska, framförallt hållbarhet.

– Vi tror på ekologiskt och kommer att fortsätta trycka på det, men vi måste se vart kunderna är på väg och där märker vi att klimatet står högt på listan, säger Anders Axelsson, chef för hållbarhetsstrategi och utveckling på Ica.

Enligt Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidld är det en balansgång mellan att dels driva segmentet och samtidigt lyssna till kundernas efterfrågan.

– Det finns en utmaning i att vara både lyhörd och samtidigt lyckas kommunicera det vi har att erbjuda, säger hon.

Även förändrade konsumtionsmönster bidrar till vissa svårigheter för ekologiskt att vinna mark.

– Konsumenterna blir bekvämare och bekvämare och en av de stora utmaningarna blir att möta trenden med snabba måltider och halvfabrikat som också är ekologiskt, säger Peter Hellström, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Axfood.

Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg på Coop håller med om att färdigprodukter ökar och att det kan bli en utmaning för de ekologiska produkterna.

– Det kommer att bli enklare att presentera färdiga varor, men frågan är om konsumenterna kommer att söka efter det ekologiska på förpackningen eller om det är annat som driver den försäljningen, säger hon.

Till skillnad från dagligvaruhandeln ökar andelen ekologiskt däremot både hos Systembolaget och i offentlig sektor. Systembolaget ökade sin försäljning med 5 procent under 2019 till 5,4 miljarder kronor och har idag en ekoandel på 13,25 procent. Systembolaget har förutom klart uppsatta mål om en ekologisk andel på 10 procent år 2020, som de slog redan 2015 , andra förutsättningar än resten av handeln.

– Dels så kannibaliserar vi inte på det vegetariska då i princip hela sortimentet redan är vegetariskt och dels så konkurrerar våra produkter inte med det lokalproducerade, med undantag från några mindre mikrobryggerier. Det är två faktorer som vi inte kan ta åt oss äran för men som ändå gör livet mycket enklare för oss, säger Marcus Ihre hållbarhetsansvarig på Systembolaget.

Den offentliga sektorns ekoandel fortsatte att öka under 2019, om än i långsammare takt, till 38 procent och en omsättning på 10 miljarder.

– Förvisso är den offentliga sektorn en liten marknad men den är stor när det kommer till ekologiskt. Tolv procent av en ekologiska maten omsätts i offentlig sektor, vilket är ungefär lika stort som Coop, säger Eva Fröman från Ekomatcentrum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157