Arlas vinst ökade marginellt
Under 2019 kunde mejerikoncernen Arla redovisa en rörelsevinst på 406 miljoner euro för 2019, en ökning på 2 miljoner från 404 miljoner 2018.
Koncernens omsättning ökade till 10,5 miljarder euro (10,4 miljarder). Varumärkesförsäljningen ökade med 5,1 procent på årsbasis.
Arlaintjäningen, det det värde som Arla skapar per kilo mjölk från ägarna fortsatte trenda uppåt trend och nådde ett årligt genomsnitt på 36,6 eurocent jämfört med 36,4 eurocent 2018.
Under året fortsatte Arlas besparingsprogrammet Calcium vilket ledde till besparingar på 110 miljoner euro, mer än målet på 75-100 miljoner euro. Målet till 2021 är att göra besparingar på totalt 400 miljoner euro, varav 224 miljoner uppnåtts sedan programmets införande 2018.
Omsättningen i Sverige år 2019 var 14,3 miljarder kronor, jämfört med 14,0 miljarder år 2018.
– Våra marknadsandelar i Sverige när det gäller både ost och smör nådde återigen rekordsiffror och varumärket Arla stärktes avsevärt under 2019, speciellt kopplat till hållbarhet, skriver Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i en kommentar.