23948sdkhjf

Lokalproducerat gynnas av coronakrisen

Svenska livsmedelsproducenter kan vara en vinnare i spåren av coronavirusets utbredning.

Lokalproducerat har i flera års tid varit den hetaste trenden — och nu förstärks den.

 Min bedömning så här långt är att svensk livsmedelsproduktion är en av få vinnare, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

 När det finns en osäkerhet i omvärlden och alla på ett eller annat sätt känner oro tror jag att man undermedvetet väljer varor som man känner igen och det som känns tryggt, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Han menar att svenskproducerade matvaror då ligger nära till hands.

 Det är också en starkt underliggande trend som vi såg långt innan corona exploderade globalt och den kommer att förstärkas, säger Carl Eckerdal.

Men han pekar också på att den svenska livsmedelsexporten riskerar att ta stryk när konsumenter runt om i världen agerar på samma sätt.

På sikt kan dessutom coronaviruset leda till andra oönskade effekter.

 Om fler länder släcks ner, som Italien exempelvis, kan det påverka den svenska importen av livsmedelsråvaror som kaffe- och kakaobönor som är viktiga för produktionen i Sverige. Då får vi problem på utbudssidan som vi än så länge inte har sett, säger Carl Eckerdal.

Redan innan det nya coronaviruset började spridas hade Livsmedelsföretagen indikationer på att livsmedelsföretagen ser ljust på första halvåret 2020.

 Vi ser inget skäl att ändra den prognosen, tvärtom. När folk ställer in restaurang- och teaterbesök av oro för att bli smittade får de istället tillgodose sin hunger genom att handla i matbutiken. Dessutom får de mer pengar över som de kan lägga på mat, säger Carl Eckerdal.

Livsmedelsföretagens senaste trendspaning visar att det hetaste just nu är lokalproducerat.

 Det är en trend som bitit sig fast i toppen de senaste fyra till fem åren.

En förklaring till det kan vara den extrema torkan sommaren 2018, som satte strålkastarljuset på den svenska livsmedelskedjan och svenskproducerat. Andra trender är att konsumenterna väljer hälsosamma, hållbara och vegetariska produkter i allt större utsträckning.

 Det innebär att producenterna måste erbjuda fler alternativ, där man minskar andelen socker, salt och fett. Det gör man för att tillgodose behoven hos dem som försöker äta nyttigare och minska sitt klimatavtryck. Men man kan inte se trenderna isolerat, eftersom de går i varandra.

Petronella Uebel/TT

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081