Sista kvartalet – en viktig framgång för industrin
Det fjärde och sista kvartalet blev en framgång för svenska livsmedelsindustrin, vilket framgår av den senaste upplagan av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev som presenterades idag.
– 2019 blev ett fantastiskt svenskt livsmedelsår. Allra mest glädjande är att det mest betydelsefulla kvartalet, kvartal fyra, blev gick bäst, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
På den svenska hemmamarknaden låg leveranserna på index 70, där index 50 är skillnaden mellan avmattning och tillväxt. Den svenska livsmedelsexporten ökade med 10 procent, till stor del på grund av den svenska kronan, men även på grund av en reell volymökning. Totalt uppgick värdet av den svenska exporten till 59 miljarder kronor under 2019.
I konjunkturbrevet ingår även en spaning där det företagens tro på framtidens trender undersökts vilket entydigt visar att lokalproducerat, liksom tidigare, fortsätter att växa, samtidigt som den ekologiska trenden bromsar in.
Enligt Carl Eckerdal beror detta bland annat på att konsumenter idag ofta sätter likhetstecken mellan flera olika positiva värdeord.
– Ur ett konsumentperspektiv räcker det ofta med att en förpackning ska ha en svensk flagga på för att de ska välja den framför en annan produkt, säger han.
Under presentationen togs även effekterna av coronakrisen upp, en kris som livsmedelsindustrin i nuläget kan vara en av få branscher som gynnas.
–I det korta perspektivet säljs det mer. Vi ser en bunkringseffekt och i oroliga tider tror jag att många väljer det som de känner igen. Men långsiktigt är det svårt att säga hur det här kommer att påverka transportkedjorna av råvaror, säger Carl Eckerdal.