Barnmat i Tetra Recart
Tetra Pak har erövrat ännu en produktkategori med sin kartongförpackning Tetra Recart. Muru Baby Food är det första företaget som erbjuder barnmat i Tetra Recart.
Övergången till kartongförpackningar fortsätter i matbutikernas hyllor, den här gången i avdelningen för barnmat. Muru Baby Food i Finland lanserar en produkt med den kände finska kocken Henri Alén i Tetra Recart.
– Att skapa barnmat som smakar riktigt gott har varit min dröm under många år, eftersom vanorna med god och varierad kost grundläggs redan när man är liten. Jag letade ganska länge efter en förpackningslösning för min barnmat som kunde bevara den färska smaken och som var klimatsmart. Det allra första försöket med Tetra Recart övertygade mig om att vi hade hittat rätt förpackning, säger Henri Alén, kock och ägare till Muru Baby Food.
– Förpackningar fortsätter att vara en viktig faktor för konsumenternas val av produkter och vi ser en spännande utveckling där kartongförpackningar väljs i allt större utsträckning för nya livsmedelsprodukter på marknaden, säger Berit Hoffmann, Marketing Director på Tetra Pak.
Fördelarna med Tetra Recart är många menar Berit Hoffman.
– Det är en en bekväm förpackningslösning för föräldrar som snabbt måste få mat på bordet. Den är lätt att öppna och går inte sönder. Tack vare dess form är den effektiv att stapla och förvara i butiken, och tar 30 procent mindre plats än glasburkar. Med stora ytor för tryck syns produkten tydligt i hyllan och efter användning är den enkel att platta till för återvinning.
Även ur klimatsynpunkt är kartongförpackningar ett bra val tack vare att de har låg vikt och i huvudsak består av förnybara material istället för fossila. De är också effektiva ur transportsynpunkt, kräver färre lastbilar på vägarna och kan återvinnas med andra kartongförpackningar, menar Berit Hoffman.
Marknaden för barnmat fortsätter att växa i Europa och förväntas 2025 uppgå till 9,2 miljarder USD.