23948sdkhjf

Veg of Lunds andra kvartal bromsades av covid-19

Veg of Lund, som utvecklar och säljer växtbaserade livsmedel, redovisar en nettoomsättning för det andra kvartalet 2020 på 0,2 miljoner kronor (0,5).

Försäljningen ökade jämfört med årets första kvartal men är lägre än planerat, vilket förklaras av effekter relaterade till covid-19. Rörelseresultatet uppgick till -3,5 miljoner kronor (-3,0).

"Vårt beslut om att lägga om från grossistdistribution till egen direktdistribution av vår premiumversion av My Foodie var för att nå ut till specialiserade aktörer som bättre passar vår produkt och därmed öka försäljningen. Detta har dock inte skett då on-the-go-handeln och caféer drabbats hårt under covid-19", skriver vd Thomas Olander.

Efter en inledande försening till följd av fördröjd leverans har försäljning i England kommit igång och omkring 100 specialgjorda kylenheter är installerade i butiker i Midlands-området. Dessa svarade för majoriteten av koncernens försäljning under andra kvartalet 2020.

Veg of Lund har också kommit till en punkt där det ska slutföra olika tester, gå in i produktion och därefter kommersiell fas för lanseringen av bolagets potatismjölk. I denna fas krävs omfattande tester och personliga besök hos samarbetsparter avseende produktion. 

"Detta har inte har varit möjligt till följd av besöks- och reserestriktioner, varför vi högst sannolikt tvingas flytta lanseringen av potatismjölken till första halvåret 2021", skriver vd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.138