Hon skötte uppropet från traktorn
– Jag var tvungen att göra någonting. 95 procent av försäljningen försvann över en natt. Det hårda arbetet med många planer gav inte utdelning. Därför gjorde vi en vädjan om att kedjorna skulle ta in oss små producenter, säger grundaren av Berga Bruk.
För fem år sedan startade Kajsa Leander Berga Bruk efter en lång entreprenörsresa med företag som Bokus och Boo.com bakom sig.
Berga Bruk hade kommit långt med sina ekologiska innovativa äppeldrycker riktat mot kaféer, restauranger, besöksnäring och hotell. Alla verksamheter i branscher som dog tvärt när coronapandemin nådde landet.
– Vi hade till och med export på agendan.
Kajsa leander
Aktuell: Vädjade tillsammans med små producenter i ett upprop riktat till kedjorna att göra plats för deras varor i pandemitiderna.
Fritidsintressen: Äpple- och grönsaksodling, litteratur, film och teater. Matlagning.
Familj: Man och tre barn, 22, 19 och 18 år gamla.
Favoriträtt: Nyskördade svenska ekologiska grönsaker i alla dess former.
Roligaste sysslan i jobbet: Ute i odlingen där jag kan koppla av och samla tankarna.
Favoritprodukt: Aji Lemon Drop Hot Sauce från Skånsk Chili. De är så duktiga mathantverkare.
Vill bjuda på middag: Lands-bygdsministern.
Bakgrund: Har i urval drivit bokförlag. startat Bokus.com, Boo.com, produktionsbolag, och med matanknytning Bumsfilibabba på tågperrong i Malmö. Helomvändning mot äpplen för 5-6 år sedan.
Bästa beslut: Mina barn.
Förebilder: Lena Ericsson på Köpings Musteri, ekobonden Mia Jonsson på Lilla Laback och kocken Malin Söderström.
Men van som hon är att agera skrev hon, tillsammans med en annan lokal matproducent, ett upprop till hela dagligvaruhandeln i form av ett debattinlägg i Expressen. En lång rad andra små företagare skrev under och det gensvar artikeln gav var överväldigande. Respons kom från Lidl, Ica och Axfood. Axfood agerade genom att ge de små aktörerna en snabblinje till en kontaktperson på kedjan.
Men även om flera små leverantörer kommit genom nålsögat och listats hos de stora kedjorna – nästan en nödvändighet för expansion – är det långt kvar till att bli synlig i hyllan.
– Efter ett drygt halvår har en del företag fått in varor på dagligvarukedjorna. För andra har det varit magrare, säger Kajsa Leander.
För att ta steget från att vara listat hos en kedja till att finnas i hyllan krävs marknadsaktiviteter och säljinsatser. Det är kostsamt för ett litet företag att bearbeta varje butik separat för att just den handlaren eller butikschefen ska ta in lokala varor.
– Jag skulle önska att matkedjorna tänkte nytt kring lokalodlat. Kanske kunde kedjorna samarbeta och inom en radie på 15 mil och gå ihop och beställa lokala produkter till sina butiker. Vi som jobbar i liten skala har svårt att få fram den volymen som krävs för att göra varan tillgänglig över hela landet, vilket en del kräver. Jag ser en risk att många små matproducenter kanske tvingas lägga ner verksamheten.
Hon funderar fritt.
– Kanske Systembolaget kan göra lokala anpassningar och ta in dryck lite längre ifrån sin kärnverksamhet.
Goda exempel på lyckade samarbeten finns. Hon nämner elva Ica Maxibutiker i Kronobergs län.De satsar på närproducerat under rubriken Redig mat.
– Jag har nyligen fått in produkter på fem av dessa butiker. Berga Bruk har också blivit listat på Mat.se, Hemköp.se samt kommit in på en del Hemköpsbutiker i Stockholm. Jag är mycket tacksam mot Axfood. Målet är ju att företaget ska växa.
I sin egen verksamhet utvecklar Kajsa Leander nu nya produkter.
– Jag får utveckla produkter anpassade till dagligvaruhandeln. Ställa om.
Det är viktigt att debatten inte glöms bort, enligt Kajsa Leander.
– Det är kul att debatten kommit igång och att det kan bli fler lokalproducerade varor i butikerna. Ett nytt synsätt behövs. Marknadsföring och säljinsatser är småföretagarens akilleshäl. Det hoppas jag att vi också belyst nu med uppropet till dagligvaruhandeln.
– Vill vi ha små matproducenter måste förutsättningarna finnas.