23948sdkhjf

Så har Lantmännen klarat pandemin – vd i intervju om resultatet

När Lantmännen presenterar resultaten för årets två första tertial är det en blandning av framgång och tillbakagång, mycket beroende på den rådande coronapandemin. Resultatet för hela koncernen efter finansiella poster och justerat för jämförelsestörande poster, uppgår till 1 320 miljoner kronor, en förbättring jämfört med förra årets resultat på 1 090 miljoner kronor.

– Det är vårt starkaste resultat för tertial två någonsin och det är en glädjande konjunktursiffra trots den pågående pandemin och den svaga världsekonomin, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef till Food Supply.

Årets skörd har varit ovanligt intensiv och division Lantbruk visar ett betydligt bättre resultat än föregående år med 339 miljoner kronor (104).

– Skörden 2018 var ju katastrofalt dålig och var nog första gången vi fick importera spannmål i Sverige och då hade vi inte något att sälja 2019. Men sen hade vi en bra skörd förra året vilket innebär att vi hade en helt annan ingång 2020. Årets skörd är en medelskörd, kanske något under snittet, men av bra kvalitet med hög proteinhalt. Det kommer att påverka nästkommande år väldigt mycket, säger Per Olof Nyman.

Inte oväntat har Lantmännens livsmedelsdivision påverkats negativt av covid-19 och resultatet hamnade därför också på 504 miljoner kronor (682). Framförallt har Lantmännen Unibake drabbats hårt under pandemin.

– Food service har påverkats mest av allt och då framförallt vår bageriverksamhet,. Till exempel i USA har en vi väldigt stor försäljning till kryssningsföretag, flygplatser och liknande och där har vi sett en väldigt stor nedgång. Inom foodservice kommer det ta ganska lång tid innan vi kommer tillbaka till tidigare nivåer då det här inte är över ännu. Vi måste vara beredda på att ställa om vår kanalstrategi, ingen vet ju vad som kommer ske. Samtidigt är vi är väldigt måna om att skydda våra anställda och vår verksamhet, säger Per Olof Nyman.

Lantmännen Cerealia har under perioden förbättrat sitt resultat dels genom ökad konsumentförsäljning på grund av corona och dels genom det förbättringsprogram som genomförts under året. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07