Orkla slog förväntningarna
Norska Orkla redovisar ett justerat rörelseresultat på 1 571 miljoner norska kronor för tredje kvartalet 2020 (1 444). Väntat var ett justerat rörelseresultat på 1.488 miljoner kronor enligt
snittprognosen i Infronts konsensus inför rapporten. Samtliga fem affärsområden ökade under kvartalet och särskilt varumärkeseverksamheten ökade med 15,2 procent.
– Jag är mycket nöjd med Orklas breda framgång. Jämfört med tredje kvartalet 2019 så reste konsumenterna mindre och spenderade mer tid hemma, vilket bidrog till en god tillväxt föra märkesevaror i dagligvaruhandeln, säger Orklas koncernchef Jaan Ivar Semlitsch i rapporten.
Orkla Consumer Investments ökade med 47 procent, Orkla Care med 16, Orkla Confectionery & Snacks med 13, Orkla Foods med 12 och Orkla Food Ingredients med fyra procent under kvartalet.
Resultat före skatt blev 1 706 miljoner kronor (1 276), att jämföra med snittprognosen om 1.601 miljoner. Intäkterna summerades till 11 909 miljoner norska kronor (10 880). Väntat här var 11 513 miljoner, enligt snittprognosen i Infronts analytikersammanställning.