23948sdkhjf

Hög innovationstakt när chipsdrakarna utmanas av uppstickare

Chips är alltjämt svenskarnas mest uppskattade snacks. Nu utmanas gamla drakar som OLW och Estrella av småproducenter med nya, lokalproducerade produkter. Chipskriget har börjat. 

Försäljningen av chips och andra snacks har gått extra bra coronaåret 2020 och i en nyhetsintensiv kategori med hög innovationstakt börjar chipsjättarna få konkurrens av flera nya uppstickare.

OLW, med rötter i Filipstad och som numera ägas av Orkla, och Göteborgsbaserade Estrella som köptes av tyska Intersnack Group 2014, har länge bara behövt bekymra sig om varandra. Och så Pringles förstås, som numera för en mer tynade tillvaro på chipshyllan.

– OLW är duktiga och vi triggar varandra. Att de utvecklar nya lösningar leder till att även vi tvingas steppa upp, och vice versa. Jag skulle vilja säga att vi har en tajt men tuff tävlingsrelation, säger Karin Isaksson, senior brand manager på Estrella.

– Det har varit en bra batalj, Estrella är en hälsosam konkurrent, tycker Eric Nilsson, marknads- och innovationsdirektör på Orkla Confectionary & Snacks.

Chipsförsäljningen

Fram till oktober i år såldes det drygt 22,5 ton potatischips till ett värde av cirka 2 miljarder kronor. Det är en volymökning med 5,9 procent jämfört med föregående år.
Värdemässigt har den totala omsättningen i kategorin chips ökat med 9,4 procent.

Med lokalproducerade råvaror och begränsad produktion har många hantverksinriktade nykomlingar placerat sig i delikatessegmentet.

Bjäre Chips, med en relativt nyinvigd produktionsanläggning strax utanför Ängelholm, gjorde tvärtom. Sedan 2011 har varumärket trängts på den ordinarie chipshyllan bland de traditionella varumärkena.

– Efter en tid som potatishandlare på Bjärehalvön tänkte jag att Sverige behöver fler spelare i chipsindustrin. Etableringen i Skåne, med gedigen livsmedelstradition och tillgång till lokalproducerad potatis, rapsolja och kryddor, var en bra utgångspunkt för den verksamheten, säger Göran Nordander (bilden), vd på Torekows Lilla Chipsfabrik.

Efter nio år på marknaden tycker han att verksamheten utvecklats snabbt. Bjäre Chips säljs nu i nästan alla stora livsmedelskedjor i södra och västra Sverige. Med 25 anställda omsätter företaget i dag 30 miljoner kronor.

Nästa stora investering är att bygga ut fabriken med ännu en fritös. Det ska fördubbla kapaciteten. Målet är att fortsätta med produktutvecklingen och öka volymen.

– Konkurrensen har gått in i ett nytt skede. I dag är det närmast slagsmål om de bästa hyllplatserna. Under de två första åren var de stora producenterna väldigt hjälpsamma, ibland så hjälpsamma att de såg till att vi fick en riktigt bra plats i förhållande till deras största konkurrent. Så är det inte i dag.

Mellan de mindre chipsproducenterna är förhållandet desto mer okomplicerat. De flesta känner varandra och delar med sig av tips erfarenheter.

– Vi uppfattar nog varandra mer som kollegor och uppskattar när någon utvecklat något nytt. Det är kul med fler uppstickare, framhåller Göran Nordander.

I en anläggning i gotländska Stånga produceras och packas dagligen 2 000 chipspåsar. Ansvarig för verksamheten är 23-årige Oliver Lundberg som drog igång sitt företag Gotlandschips tillsammans med systern Emelie Lundberg 2018.

– Att bygga en chipsfabrik är dyrt och komplicerat, ingångströsklarna är höga, säger Oliver Lundberg och förklarar att även hans produkter tillverkas av uteslutande lokala råvaror.

Generellt, tycker Oliver Lundberg, är alla chips ganska lika. I Sverige jobbar producenterna med liknande potatissorter och många använder rapsolja eller en blandning av rapsolja och solrosolja. Kryddning, förpackningar och produktionsprocesser skiljer desto mer.

– Vår styrka är kretsloppet där restprodukterna i produktionen blir till biogas som driver vår fritös. Det innebär att produktion är helt fossilfri. Och så har vi satsat på miljövänliga förpackningar som sorteras som papper, förklarar Oliver Lundberg.

Gotlandschips första påsar var ute i butik i mars i år. Produkten säljs nu i alla butiker på Gotland, 33 livsmedelsbutiker i Stockholm, fem nätbutiker samt 20 butiker på övriga håll i landet.

Oliver Lundberg känner inte av konkurrensen så starkt ännu. Produkterna vill han presentera på den ordinarie chipshyllan.

– Det viktiga är inte att se vad andra gör utan vad de inte gör. I segmentet grytfriterat finns det fortfarande få varumärken. Att placeras på chipshyllan känns självklart även om de också fungerar bra i delidisken. Det är ju dit kunderna går när de blir sugna på chips.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078