Rekordår för Smakbox – lanserar insiktspaket
I frånvaron av butiksdemonstrationer har Smakbox kunnat växa med sina coronasäkra provsmakningar i hemmen. Pandemiåret 2020 blev ett rekordår för provsmakningsföretaget som nu lanserar ett insiktspaket som ska ge varumärken ett bättre underlag för marknadsföring och bidra till att driva försäljning av dagligvaror.
Insiktspaketet har Smakbox tagit fram tillsammans med Paula Harting och Anders Tegenkvist, båda med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen, varumärkesbyggande och i att förstå kunderna med hjälp av insikter.
Tusentals prenumeranter får efter provsmakningen svara på fyra frågor och ge feedback. Feedbacken förmedlas sedan av Smakbox i en rapport med konsumentinsikter till livsmedelsproducenten.
– Vi har sett att det finns ett stort behov av att få bra och validerad feedback för vad konsumenterna egentligen tycker om produkter och varumärken, där många företag ofta får gå en dyr och krävande omväg via kedjor och undersökningsföretag, säger Anna Dagälv, som tillsammans med Per Ingman grundade Smakbox för fem år sedan.
Smakbox genomförde förra året flest unika provsmakningar i Sverige med 2,8 miljoner produkter och 9 miljoner unika provsmakningar. Det innebär en ökning med 50 procent jämfört med året innan.
Omsättningen för Smakbox uppgick förra året till 24,5 miljoner kronor. Varor med ett butiksvärde på cirka 50 miljoner förmedlades. Ägarnas mål framåt är att dubbla omsättningen med bibehållen lönsamhet.