Cloetta satsar 130 miljoner på förpackningsteknologi
Konfektyrbolaget Cloetta investerar cirka 130 miljoner kronor i förpackningsteknologi för kartonger. Det framgår av delårsrapporten.
Investeringen, som uppges vara del av Cloettas strategiska agenda för Den perfekta fabriken, kommer ske under 2021 och 2022 och görs utöver normala investeringar.
Cloetta redovisar en organisk tillväxt på -4,2 procent i det första kvartalet 2021. Det framgår också av delårsrapporten där bolaget konstaterar att det var ett starkt kvartal för förpackade märkesvaror medan lösvikt var fortsatt påverkad av covid-19, trots ökad påskförsäljning..
Fördelat på enskilda månader hade Cloetta en total organisk tillväxt på -8,6 procent i januari, -11,1 procent under februari och en positiv organiskt tillväxt på 6,0 procent för mars.
Hårdast drabbat var lösviktsgodis som under januari och februari redovisade en organisk försäljningstillväxt på -38,5 respektive -38,1 procent för att i mars vända till en positiv tillväxt om 13,4 procent.
Valutakursförändringar påverkade negativt med 3,7 procent, vilket tillsammans med den organiska tillväxten gav en total tillväxt på -7,9 procent under kvartalet.
Den totala försäljningen påverkades positivt av tidpunkten för påsken jämfört med föregående år. Under 2021 inföll påsken i inledningen av april, där långfredag inföll den 2 april med annandag påsk den 5 april.
Under påsken lanserade Cloetta en digital aktiveringsplattform för Candyking i Sverige, vilken hade fler än 165 000 besökare under en period om fyra veckor. Plattformen erbjuder tjänster som recept och produktinformation.
”Jag är stolt över hur vi som team har navigerat i dessa utmanande tider med starkt fokus på hälsa och säkerhet utan att förlora styrfarten i genomförandet av vår strategi”, skriver Henri de Sauvage-Nolting, vd och koncernchef, i rapporten och tillägger att kassaflödet under kvartalet var sunt med ett positivt fritt kassaflöde trots det lägre rörelseresultatet.