Stabilt Orkla ett år efter pandemin
Det första kvartalet 2021 för Orkla, det första kvartalet som jämförs med pandemiåret 2020, visar att koncernen lyckats öka sitt justerade rörelseresultat med 13,5 procent till 1 297 miljoner norska kronor. Det totala resultatet före skatt på 1 434 miljoner norska kronor.
Samtidigt låg driftsintäkterna på 11 503 miljoner kronor vilket var ungefär samma nivå som Q1 2020, väntat en. Den organiska tillväxten för koncernens varumärken hamnade på 0,5 procent.
– Inledningen av 2021 för Orklas varumärkesverksamhet har varit mycket positiv. Vi uppnådde stark vinsttillväxt och organisk tillväxt, trots att vi stötte på starka jämförelsetal som ett resultat av hamstringen av mat och rengöringsprodukter under motsvarande period 2020. Coronapandemin påverkade också detta kvartal. Det var god marknadstillväxt inom dagligvaror, men fortfarande lägre aktivitet inom sektorn utanför hemmet. Framtidsutsikterna på de flesta av våra hemmamarknader ser nu ljusare ut. Nu när vaccinationen pågår ser vi fram emot ytterligare lättnader av infektionsbegränsningarna framöver, skriver vd Jaan Ivar Semlitsch i rapporten.
Orkla Foods såg en minskad försäljning med -6,9 procent under första kvartalet som främst anses bero på den omfattande bunkring som skedde under början av 2020.
Orkla Confectionary & Snacks såg god tillväxt ,med en försäljningsökning med 6,2 procent, på grund av den stora tillströmningen till dagligvaruhandeln under perioden samt effekterna av kostnadsreducerande program.
Orkla Food Ingredients minskade sina intäkter med 1,1 procent tillföljd av lägre försäljning och negativa valutaeffekter.