Så lokalt det kan bli - stadsodling på frammarsch
Efterfrågan på lokala produkter bara ökar för varje år som går och det blir allt vanligare att odla grönsaker ett kvarter bort, eller till och med direkt i butiken.
Det är skördetid på Ica Maxi i Solna som för första gången nu kan erbjuda kunderna sina helt egna bladgrönsaker som odlats på andra sidan en glasruta i ena ändan av frukt & grönt-avdelningen.
– Det här är det överlägset mest effektiva systemet i världen, säger en märkbart stolt Andreas Dahlin, vd på Swegreen som visar upp den cirka 60 kvadratmeter stora odlingen hans företag byggt upp mitt i butiken.
– Allt här är precisionsodlat vilket förutom att det är klimatsmart också ger en högre kvalitet på grödan och bättre smak, tillägger han.
Personalen som just nu skördar de första bladgrönsakerna och örterna är klädda i skyddskläder och måste gå genom en luftsluss för att ta sig in till odlingen. Den skyddade miljön i kombination med att odling sker utan jord, som innehåller skadliga bakterier, gör att produkterna varken behöver besprutas eller sköljas. Det både ökar livsmedelssäkerheten och hållbarheten på produkterna.
– Det passar extra bra med bladgrönt för vi vill inte få så mycket restprodukter i odlingen. Skulle man odla till exempel blåbär så skulle det bli mer spill. Men vi experimenterar med annat med våra kunder just nu säger Andreas Dahlin.
Allt i odlingen är ett kretslopp där både vatten och näringsämnen som inte används pumpas tillbaka in i flödet samtidigt som energiåtgången med modern LED-belysning hålls på en låg nivå.
En liknande kretsloppsbaserad odling kommer att gå live i februari i år i en annan Ica Maxi-butik. Det är konkurrenten Agtira som då startar sin första semi-akvaponiodling i Sundsvall där gurka och örter kommer att odlas på cirka 100 kvadratmeter i butiken. Näring tillförs dels via grönsaksrester som blast men även genom slam från Agtiras närliggande fiskodling.
– Det finns många smakfördelar här med att sälja produkter som är skördade bara en timme innan försäljning utan att ha transporterats eller kylts ned. Det blir inte mer lokalt än så, säger Mattias Gemborg, vd på Agtira.
Hur ser marginalerna ut för butiken?
– Det är väldigt avhängigt vad man tror man kan få betalt. Har man en kundgrupp som är villig att betala för sig så är det inga problem och konsumenterna vill ju mer och mer gå åt det här hållet med lokalodlat och miljövänligt. Men, våra kalkyler och affärsupplägg utgår alltid ifrån att butiken skall uppnå en marginal om minst 40 procent, säger Mattias Gemborg.
Både Agtira och Swegreen har planer på att expandera sina koncept till fler butiker och båda tror på att deras koncept kommer att ta mer mark. Även om tillgången på just fysisk mark idag kan vara det största hindret.
– Just nu är det här mest för de butiker som har golvyta som de kan avvara men i framtiden tror jag att vårat koncept kan fungera för de flesta butiker, säger Andreas Dahlin på Swegreen.
Den analysen delar konkurrenterna på Agtira.
– En begränsande faktor är just ytan. Men, våra kalkyler och affärsupplägg utgår alltid ifrån att butiken skall uppnå en marginal om minst 40%.
Det i sig var något av en matrevolution och vill man vara med om en till sådan kan butiksodling vara näst på tur, säger Mattias Gemborg.