Fernando Di Luca om sin memoarbok: Hälsobudskapet är viktigast
Sommaren 1961 kom den 24-årige Fernando Di Luca till Stockholm, körande på sin Lambretta med kompisen Giuliano Cagliesi.
Det var slutet på en lång resa genom Europa, men början på en ännu längre resa för svensk matkultur, som pågår fortfarande.
Det började inte så bra. De sista pengarna brändes första kvällen på en danskväll på Gröna Lund.
Men sedan har det bara gått uppåt. Företagsgruppen som Fernando kom att starta omsätter i dag 1,5 miljarder kronor, och ingen annan har gjort lika mycket för att introducera italiensk matkultur och medelhavskost i Sverige.
Om den resan, från uppväxten i Italien till dagens prisbelönte patriark med stort hälsopatos, kan man läsa om i memoarboken Fernando! där han berättar sin historia tillsammans med författaren Mattias Jersild. Boken bjuder också på ett 50-tal av hans favoritrecept.
Fernando Di Luca fyller 85 i december, och har väl med ålderns rätt börjat ta det lite lugnare, även om han spelar tennis två gånger i veckan.
– Min roll i företaget i dag är mer som rådgivare. Jag bidrar med min kunskap om italiensk matkultur kopplad till hälsa, säger han.
Att det blev Sverige var för att det var lätt att som student få arbetstillstånd över sommaren. Egentligen var han på väg till England för att förbättra sin engelska.
Istället blev han kvar i Sverige, och jobbade först som diskare och sedan på Bonniers tryckeri på Torsgatan.
Efter några år dök en möjlighet att få jobba med det han egentligen vill göra, jobba på hotell. Efter att ha skarvat lite om både sin hotellerfarenhet och sina språkkunskaper fick han jobb som portier på Hotell Malmen.
Där blev han kvar medan han byggde upp det som till slut skulle bli ett företagsimperium byggt på olja, pasta och mineralvatten.
Det började med oljan.
– Jag kunde egentligen inte laga mat. Köket var kvinnornas revir. Där regerade min mamma och min syster när jag växte upp. Men steka ägg vågade jag mig på.
Där dök den första svårigheten upp. Ägg steker man ju i olivolja, och 1961 fanns det inte att få tag på i Sverige. På Konsum i Söderköping möttes han av oförstående blickar, innan någon i personalen kom med en flaska Kronolja.
– Olivolja såldes på apotek som laxermedel, berättar Fernando.
Att introducera olivolja i Sverige blev en dröm för den unge portieren som ville satsa på något eget.
– Jag frågade de svenska grossisterna om de var intresserade av att ta in olivolja, men fick nej. Jag fick börja med majsolja, och fick först nej också, berättar Fernando.
Men han gav sig inte, utan besökte personligen alla Ica, Favör- och Vivobutiker i Stockholm och frågade om de kunde tänka sig att ta in majsolja. Efter positiva svar från butikerna gav grossisterna till slut med sig.
I maj 1971 kom den första leveransen av Zeta Majsolja till Stockholm.
Det stora genombrottet kom med Barillapastan 1974.
Tidigare hade en italiensk restaurangägare den svenska agenturen, och tog in två järnvägsvagnar om året och sålde till de italienska kolonierna i Västerås och Sickla.
Fernando Di Luca lyckades få svenska tidningar att göra matreportage med grön spenatpasta, och redan det första året sålde han 30 vagnar med pasta.
– I och med att jag sålde så mycket pasta, fick jag förtroendet från grossisterna att introducera olivoljan, som jag tjatat om sedan 1971, berättar Fernando.
Resten är historia, och den berättas i boken. Men även om Fernando Di Lucas egen historia, den framgångsrika introduktion av italiensk matkultur i Sverige och familjeföretagets tillväxt är underhållande läsning, är det när man kommer in på medelhavskostens hälsoeffekter som han blir riktigt engagerad.
– Jag skrev boken inte så mycket för att berätta om mitt liv, utan mest för att förmedla ett hälsoperspektiv, säger han.
Olivoljans hälsofrämjande egenskaper var inget han kände till när han började introducera den i Sverige. Men den ihärdige Di Luca har läst på, bland annat med god hjälp av ”livsstilsprofessorn” Mai-Lis Hellénius och frågar man honom berättar han gärna om hur olivoljan är den enda olja som pressas av en frukt.
– Den innehåller en massa antioxidanter och polyfenoler, säger han. Och dessutom är den utmärkt att steka i.
Boken säljs endast i onlinebokhandlar och finns ute redan nu. Den har dessutom blivit nominerad till Svenska Designpriset.
Boken har blivit nominerad till Svenska Designpriset.