Sockerchecken växer – nu med egen app
I veckan började Ica Nära Varvet i Göteborg att märka upp sina varor i samarbete med Sockerchecken för att på så vis göra det lättare för sina kunder att välja rätt på hyllan.
– Vi är nu uppe i totalt 16 butiker som är igång med märkningen nu under hösten och vi har många fler på väg. Det var betydligt fler som skulle starta men sen kom våg tre av pandemin och då lades locket tillfälligt på, säger Mattias Andersson, vd på Sockerchecken till Food Supply.
Coronapandemin har bromsat in lanseringen av sockermärkningen i butik men nu är arbetet igång igen och Sockerchecken för dialog med ett 50-tal butiker om att införa märkningen. Men efterfrågan har enligt Mattias Andersson varit större än man hunnit med och därför har man nu också släppt en app där konsumenten själv kan skanna varorna direkt i butik eller hemma i skafferiet för att se om varorna är grön, röd, gul – eller svartmärkta.
– Det är till hundra procent ett komplement till märkningen i butik för dom som inte har en butik i närheten, säger Mattias Andersson.
Sockerchecken har som policy att inte själva höra av sig till butiker och fråga om de är intresserade då de anser att märkningen inte ska bli en av många som försvinner i mängden.
– Vi har inte ringt, och kommer inte att ringa, ett enda samtal till en handlare om de vill ha en märkning. Vi vill att de ska komma till oss och att det ska drivas av konsumentkraft och ett genuint intresse.
Märkningen tar enligt Mattias Andersson inte så lång tid som många handlare tror då det mesta sker i uppstartsfasen varpå etiketterna sällan behövs bytas ut. Samtidigt tittar man även på nya enklare lösningar i butik men även på möjligheterna för en lansering på nätet.
– Vi har kontakt med en stor dagligvarukedja om lösningar för hur man kan märka upp på nätet, det är inte så svårt att få till. Den som hoppar på det först kommer få en ganska stor konkurrensfördel tror jag, säger Mattias Andersson.