Spendrups investerar 200 miljoner i ny förpackningslösning
Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper. Detta innebär en besparing på 100 ton plast per år, enligt Spendrups.
Den nya flerpackslösningen Keel Clip är ett registrerat varumärke och levereras av Graphic Packaging, ett av världens största förpackningsföretag.
Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022. Samtidigt går Trocadero och Mariestads, som de första två varumärkena ut i Spendrups burksortiment, över till en ny typ av sekundärförpackning (det vill säga den förpackning som håller ihop flerpack av burkar när de säljs till konsument i butik): Keel Clip, som är 100 procent pappersbaserad.
– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.
Besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen. Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.
– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Vi kommer vara först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen i butik runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.
Redan 2020 tog Spendrups ett viktigt steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden, vilket innebär att klimatavtrycket minskar med cirka 50 procent jämfört med ny plast.