Blandad bild för Cloetta
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 190 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021.
Ett genomsnitt av tre analytikerprognoser, som Infront sammanställt inför rapporten, var 174 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.566 miljoner kronor, vilket kan jämföras med snittprognosen på 1.554 miljoner kronor.
Resultatet efter skatt landade på 144 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 121 miljoner kronor.
Cloetta noterar en fortsatt stark efterfrågan men också kostnadsökning på grund av problem i leverantörskedjan, vilket ger en "blandad bild framöver", sammanfattar vd Henri de Sauvage-Nolting i vd-ordet i tredje kvartalets delårsrapport.
Produktmixen har inte återhämtat sig till innan pandemin, men efterfrågan är alltså stark på Cloettas produkter. På kostnadssidan motverkas bolaget dock av ökade insatskostnader såsom för råvaror, förpackningar, transporter och energi samtidigt som Cloetta också ser en ökad risk för olika former av globala varuförsörjningsbrister, skriver vd:n.
"Vi vidtar åtgärder för att minska dessa risker, såsom att säkerställa att vi har en nära dialog med våra leverantörer, men trots det förväntar vi oss att situationen förblir osäker under en längre tid", uppger Henri de Sauvage-Nolting.
Likt så många andra bolag vittnar vd:n om att Cloetta försöker implementera nödvändiga prisökningar. Dessa bedöms kunna få en negativ effekt på volymerna, säger vd:n.
Omsättningen kom in 1 procent bättre än Infronts estimat för tredje kvartalet, medan rörelseresultatet var 9 procent bättre än väntat. Rörelsemarginalen uppgick till 12,1 procent, mot väntade 11,1 procent.