Från tallrik till system på Livsmedelsdagarna
Efter förra årets digitala satsning på grund av corona var Livsmedelsdagarna i Tylösand, Halmstad, nu tillbaka med full kraft. Höstmörkret och kylan märktes inte av inomhus där föredrag hölls av ett antal inspirerande talare.
Tema för i år var hållbarhet och återuppbyggnad och mycket av samtalen både på och utanför scenen handlade om att fokus i debatten är på väg att skifta från individnivå till systemnivå.
– Jag tror inte konsumentmakt kommer att ta oss dit vi vill snabbt nog. Vi ser att barnbidraget den 20:e gör att försäljningen ökar och vi kan inte förvänta oss att de konsumenterna kommer göra andra val. De vet nog mycket om hållbarhet men de kan helt enkelt inte betala mer för mat, sa Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl i en paneldebatt.
Johan Augustsson var inte ensam i sin analys. Branschkollegan Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige, visade i sitt anförande om deras hållbarhetsdeklarationer på vikten av data för att kunna göra rätt val.
– Man kan inte välja en parameter framför en annan. Tar man bort Östersjön får vi övergödning och struntar man i övergödning tappar man bort Östersjön. Det är först när man får helheten som man kan förstå komplexiteten i hela kedjan. Vi har tagit fram det här för att kunna styra våra inköp och möjligheterna för kunderna att själva se hållbarheten hos varorna är mest lite extra, sa hon.
Även livsmedelsproducenternas roll i hållbarhetsarbetet berördes.
– Insikten om att det faktiskt kan vara bra att ha ett lantbruk här i Sverige har börjat sjunka in. Samtidigt kan man inte bara lägga frågan om hållbarhet i böndernas knä och säga fixa det, för det kan vi inte. Man kan fundera på vilka styrmedel politiken ska ha här. Vi vill iallafall se att de är med och stödjer och satsar på jordbruket, sa Åsa Odell, vice ordförande LRF under samma paneldebatt som Johan Augustsson.
Under dagarna pågick det även flera andra samtal och föredrag om allt från havreris till gödsel men även workshops, diverse utställningar och mingel. Särskilt uppmärksammade talare var Karin Bodin, vd på Polarbröd, som berättade om sin och företagets resa från den omfattande branden 2020, och Pär Johansson, verksamhetsledare på Glada Hudikteatern, som bland annat berättade om hur Mats Melin blev Ica-Jerry med hela svenska folket.