Arla ökar investeringstakten i ny femårsplan
Arla presenterade idag sin nya femårsstrategi, Future26, som fastslår att under de kommande fem åren kommer Arla att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst fyra miljarder euro.
Samtidigt kommer Arla att öka efterlikviden till mjölkbönderna med 1 miljard euro.
Efterlikviden kommer framöver att ligga på 1,5 eurocent per kilo mjölk i jämförelse med nuvarande 1 eurocent per kilo mjölk, förutsatt att Arla når ett årligt nettoresultat på minst 2,8 procent av omsättningen. Efterlikviden kommer även att betalas ut i två omgångar om året istället för en. Ökningen av utbetalningen till mjölkbönderna är tänkt att stödja dessa i sitt hållbarhetsområde.
Arla förväntar sig att mejerimarknaden kommer att växa med 2 procent per år under kommande fem åren och Arla hoppas kunna växa på framförallt marknader i Mellanöstern, Afrika och Asien där efterfrågan ökat på grund av en växande befolkning och ett ökat välstånd.
Genom satsningar på innovation och nya produktionstekniker hoppas Arla kunna öka sina konkurrensfördelar med 3-4 procent årligen. Förväntningarna ligger på en ökning med 5-7 procent internationellt och en tillväxt med 1-2 procent i Europa.
Samtidigt kommer Arlas tidigare besparingsprogram Calcium att byggas om till det nya ”Fund our future” där målet är att minska kostnader på totalt 500 miljoner genom automatisering, digitalisering, minskad energianvändning samt minskning av svinn.
–Om det någonsin varit tillfälle att kliva fram och skapa framtidens mejeri så är det nu. Under de kommande fem åren måste vi samarbeta med våra ägare, kunder och partners för att driva på vår omställning till en stark och hållbar mejerivärdekedja för framtiden, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i en kommentar.