23948sdkhjf

Grillostkonkurrens och trög mjölkförsäljning för Dalsspira

Spotlightlistade Dalsspira Mejeris nettoomsättning minskad med 12 procent under det tredje kvartalet till 6,7 miljoner kronor (7,6). Rörelseresultatet före avskrivning och räntekostnader uppgick till -1,1 miljoner kronor (-49 tusen).

Dalsspira har under året märkt en hårdare konkurrens i butiksledet sedan de större mejerierna lanserat sina egna svenska grillostar. Det har bidragit till att ökningstakten för Dalsspiras grillost inte varit lika hög som innan i dagligvaruhandeln. Däremot har försäljningen av grillostburgare till restaurang ökat som en konsekvens av högre säljbearbetning.

Mjölkförsäljningen är fortsatt utmanande för Dalsspira, en utveckling som startade i samband med pandemin, vilket bidrar till att försäljningssiffrorna är fortsatt låga.

"Vi jobbar fortsatt aktivt med varumärkeskommunikation för att upplysa om Dalsspira och våra produkter och vi kommer att ytterligare intensifiera den fysiska säljberarbetningen under första kvartalet", skriver vd Malin Jakobsson i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094