23948sdkhjf

Arla minskade plastanvändningen

Arla fortsatte att minska sin plastanvändning under 2021. Bara i Sverige minskade användningen av plast med 57,5 ton i förpackningar på konsumentvarumärken som KESO, Yoggi, Arla Ko och Bregott.

– Vi jobbar varje dag med hur vi kan minska mängden plast och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att blicka tillbaka på 2021 och kunna säga att vi lyckats reducera så mycket plast i flera av våra storsäljare är jag stolt över. Och vi har flera stora projekt planerade under nästa år som kommer att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Under 2021 har Arla globalt förbättrat närmare 650 miljoner förpackningar genom att ha minskat mängden material, ökat andelen återvinningsbar plast och gjort fler förpackningar återvinningsbara. Detta som en del av Arlas förpackningsstrategi med målet att 100 procent av Arlas egna varumärken ska ha förpackningar som är återvinningsbara 2025 och att jungfrulig fossil plast helt ska ha fasats ut ur Arlas förpackningar till 2030.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096