23948sdkhjf

Lösvikt åter på plus för Cloetta

Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 158 miljoner kronor för det första kvartalet 2022.

Analytiker hade i genomsnitt förväntat sig 143 miljoner kronor enligt en sammanställning av tre analytikerprognoser som Infront gjort inför rapporten.

Nettoomsättningen uppgick till 1.540 miljoner kronor, vilket kan jämföras med snittprognosen på 1.505 miljoner kronor.

Även om inflationstrycket sannolikt också kommer att minska konsumenternas
köpkraft, talar den icke-cykliska konfektyrmarknaden till Cloettas fördel. Historiskt sett har vår verksamhet visat sig vara relativt okänslig för konjunktursvängningar. Detta, i kombination med våra starka varumärken, strategi och fokus på utförande, positionerar oss väl för att framgångsrikt navigera i denna nya volatila miljö, skriver Cloettas vd och koncernchef Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Både förpackade varor och lösvikt ökade i försäljning men det var främst lösvikten som ser ut att göra comeback efter pandemin. Totalt ökade försäljningen av förpackade märkesvaror organiskt med 2,5 procent under kvartalet samtidigt som lösvikt ökade med 23,8 procent. Justerat rörelseresultat för förpackat uppgick till 149 miljoner kronor och (131) och lösviktsgodis uppgick till 9 miljoner (-24).

Det rapporterade rörelseresultatet för Cloetta blev 154 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 142 miljoner kronor.

Resultatet före skatt var 167 miljoner kronor, jämfört med väntade 133 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt landade på 131 miljoner kronor, jämfört med snittförväntan på 103 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109