Kellogg's delas upp i tre separata bolag
Förra året landade Kellogg’s nettoförsäljning på 14,2 miljarder dollar (cirka 144 miljarder svenska kronor) där främst snacksdivisionen med varumärken som Pringles, Cheez-Its och Pop-Tarts stod för 11,4 miljarder (115,7 kronor). Flingor stod för 2,4 miljarder(24,3 miljarder kronor) och växtbaserade produkter stod för cirka 340 miljoner dollar (3,4 miljarder kronor).
Företaget ska nu delas upp i tre bolag som var och en ska fokusera på just sina områden för att på så vis bli mer snabbrörliga, säger Steve Cahillane, vd för Kellogg's i ett investerarsamtal.
– Frukostflingor kommer enbart att ägna sig åt att vinna inom frukostflingor och kommer inte att behöva konkurrera om resurser mot den snabbväxande snacksverksamheten
Vad de olika företagen ska heta är ännu inte bestämt men just nu går dom under arbetsnamnen Global Snacking Co", "North America Cereal Co" och "Plant Co". Uppdelningen väntas vara klar i slutet av nästa år.