Starkt kvartal för Cloetta
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 162 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (127).
Ökningen är hänförlig till högre volymer, gynnsam mix och prishöjningar, delvis motverkat av ökade insatskostnader.
Det rapporterade rörelseresultatet blev -61 miljoner kronor (126) och inkluderar jämförelsestörande poster om -223 miljoner kronor (-1), som huvudsakligen är relaterade till nedskrivningar och avsättningar för den nya fabriksanläggningen.
Nettoomsättningen uppgick till 1 626 miljoner kronor (1 420). Organisk tillväxt var 11,9 procent.
Cloetta har levererat sina tidigare kommunicerade prishöjningar enligt plan, och de trädde i kraft under kvartalet. Bolaget har aviserat ytterligare prishöjningar som kommer att få effekt under andra halvåret.
– Vidare har vi lyckats hantera de globala leveransutmaningarna utan någon betydande påverkan på vår verksamhet genom snabba åtgärder inom områden som rationaliseringar i produktportföljen och leverantörssamarbeten, skriver Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten för det andra kvartalet.
Försäljningen av förpackade märkesvaror ökade organiskt med 8,2 procent, drivet av prishöjningar och fortsatt utrullning av produktinnovationer. Bolaget vidtog också ytterligare åtgärder för att öka försäljningen av pastiller och tuggummi.
Försäljningen inom lösviktssegmentet ökade organiskt med 24,4 procent under kvartalet och fortsatte att drivas av bolagets ansträngningar att premiumisera erbjudandet, ökad konsumentaktivering samt prishöjningar, enligt vd.
– Vi förlängde dessutom befintliga och tecknade nya lönsamma lösviktsgodiskontrakt, vilket stärker oss i vår bedömning att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande", skriver Henri de Sauvage-Nolting.
Källa: Nyhetsbyrån Direkt