Storesupport förlorar vd – inför delat ledarskap
Storesupport tappar sin vd. Peter Erikson väljer efter fem år att lämna bemanningsföretaget. I stället kommer Åsa Palander och Johan Thuresson att ratta Storesupport i ett delat ledarskap.
Peter Erikson efterträdde Erik Rönnby 2017 och under hans ledning har bolaget fördubblat omsättningen, från 288 miljoner kronor till cirka en halv miljard, och byggt en ny rikstäckande organisation.
– Det har varit en fantastiskt rolig och inspirerande resa, säger Erikson.
Storesupport är sedan i våras en del av det globala företaget Jobandtalent och verksamheten har nu börjat integreras i ägarbolaget.
– Det är ett bra tillfälle för mig att kliva av och se mig om efter en ny utmaning.
Nu ska Peter Erikson vara ledig i några månader och fundera på vad som blir nästa steg i karriären. Han skulle inte ha något emot att landa i dagligvaruhandeln.
– Jag är fortsatt väldigt nyfiken på dagligvaruhandeln och skulle väldigt gärna fortsätta i branschen, det finns så mycket mer än bemanning att jobba med.
Storesupport har varit stolt partner till Dagligvarugalan sedan starten. Peter Erikson har själv varit mycket engagerad i det arbetet och även suttit i Årets butik-juryn.
– Att frekvent besöka butiker och se hur många fina butiker vi har i Sverige har varit en förmån.
Ett sätt att dela detta med övriga dagligvaruhandeln har varit den podcast han startade under pandemin.
– Jag kände att det fanns mer att berätta kring alla dem som varje dag levererar vinnande butiker.
Framåt kommer inte Storesupport att ha någon egen vd. Jobandtalent inför i stället ett delat ledningsansvar med två av Storesupports mest erfarna chefer i toppen av dotterbolaget. Försäljningschefen Åsa Palander ska ansvara för affären och CCO:n Johan Thuresson för leveransen.
– Storesupport har under det senaste året vuxit geografiskt och är nu rustat för att bistå svensk handel inte bara i storstadsregionerna utan i hela landet. Det ger oss en mycket stark marknadsposition och en möjlighet till framtida tillväxt men har också ökat komplexiteten i vår leveransorganisation, vilket kräver extra fokus, säger Tassos Karamouzis, general manager Jobandtalent Nordics.
Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.