Prisökningar fick Arla att växa med en miljard euro
Under första halvåret ökade Arla Foods sin försäljning med nästan en miljard euro vilket beror på prisökningar, rapporterar koncernen i sin senaste rapport.
Omsättningen under halvåret ökade med 17 procent till 6,4 miljarder (5,44) euro jämfört med samma period förra året. Enligt Arla beror omsättningsökningen nästan uteslutande på grund av betydande prisökningar till kunder inom dagligvaruhandel, foodservice och andra livsmedelsproducenter.
Omsättningen i Sverige uppgick till drygt 7,7 miljarder kronor, cirka 700 miljoner kronor mer än under första halvåret i fjol.
Varumärkestillväxten inom dagligvaruhandeln som under två års pandemi varit exceptionellt hög avtog inte oväntat med -0,1 procent. Arlaintjäningen, det skapade värdet per kilo mjölk från ägarna, låg på 49,6 procent. Resultatandelen var 3 procent av omsättningen.
Under perioden ökade medlemmarnas mjölkpris med mer än 30 procent men trots det så minskade mängden mjölk från 7 till 6,8 miljarder kilo. Enligt Arla beror detta på ökade kostnader för gårdarna.
– Det är en extraordinär tid för både våra ägare och företaget eftersom livsmedels- och jordbruksindustrin upplever hög exponering för inflationstryck. Det gläder mig att vi har kunnat höja mjölkpriset till våra ägare för att hjälpa dem med deras ökade produktionskostnader., säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i en kommentar.
För första gången någonsin kommer Arla nu att betala ut efterlikvid halvårsvis till ägarna. Den hamnar nu på 1 eurocent per kilo mjölk baserat på den mängd mjölk som levererades under första halvåret 2022.