Viva Wine ser en marknad med svagare köpkraft
Vinkoncernen Viva Wine Group hade en omsättning på 902 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022 (831).
Det framgår av delårsrapporten där bolaget pekar på att förvärvet av Norwegian Beverage Group bidrog till omsättningsökningen med 66 miljoner kronor.
Rörelseresultatet blev 116 miljoner kronor (78) med en rörelsemarginal om 12,8 procent (9,4). Förändringen bestod enligt bolaget till stor del av poster av engångskaraktär, däribland avyttringen av lagerfastigheten i Butzbach som hade en effekt om 65 miljoner kronor. Till jämförelsestörande poster räknas även ytterligare bonus till grundarna i förvärvad e-handelsverksamhet som hade en effekt på -8 miljoner kronor.
Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 23,4 procent (20,9).
"Vi upplever en marknad med en svagare köpkraft och förändrat kundbeteende. Samtidigt fortsätter vi att göra det vi är bra på. Med hög aktivitet på monopolmarknaderna ser vi till att erbjuda bra produkter som efterfrågas och ökar därför också våra marknadsandelar. Inom vår eCom-affär finns mycket kvar att göra både med effektivisering och utveckling och vi ser stora möjligheter för segmentet att växa med god lönsamhet", skriver vd Emil Sallnäs.