Fem nya Matmissionen nästa år
Franchisekonceptet med sociala matbutiker är ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.
Syftet är att minska både matsvinn och matfattigdom och samtidigt erbjuda platser i arbetsträning.
I dag finns fem butiker i Stockholms län, två i Göteborg och en i Malmö.
Under nästa år tillkommer tre i Stockholms län, en i Göteborg och en i Skåne
Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.
Med fem nya butiker räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris. Matmissionens ambition är att kunna fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna, heter det i ett pressmeddelande.
– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige. Vi har sett kraftigt ökande behov under året och ser fram emot att kunna möta detta med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
– Engagemanget för Matmissionen har helt klart ökat hos våra medlemmar under året och målsättningen är att gå från dagens 37 donerande företag till 50 under 2023. Vi ser mycket positivt på vårt samarbete och det fantastiska arbete som teamet kring Matmissionen gör för att minska såväl matfattigdomen som matsvinnet, säger Jörgen Friman, vd för DLF.