Livsmedelsjättar i samarbete
För första gången samarbetar Arla, ICA, Tetra Pak, Svenska FSC och Världsnaturfonden WWF för att öka kännedomen om skogs- märkningen Forest Stewardship Council, FSC. Ökad kunskap om FSC ska hjälpa konsumenterna att göra aktiva val som är bra för miljö och människor. Samarbetet inleddes fredag den 28 september.
– Samarbetet förstärker på ett unikt sätt våra möjligheter att nå ut till svenska konsumenter, säger Lina Bergström, verksamhetschef för den ideella föreningen Svenska FSC i ett pressmeddelande.
Ambitiösa satsningar
De företag som deltar i samarbetet har redan gjort egna och ambitiösa satsningar på FSC:
• 2012 kommer Tetra Pak att sälja 250 miljoner FSC-märkta förpackningar i Sverige.
– Vi ser ett behov att ge våra kunder möjligheter att kommunicera med konsumenter runt fördelarna med ansvarsfullt brukade förnybara material. FSC-märkningen, som idag globalt finns på över 20 miljarder av våra förpackningar årligen, är det perfekta sättet att åstadkomma just detta, säger Erik Lindroth, miljödirektör Tetra Pak Norden.
• Cirka 300 miljoner Arlaförpackningar på den svenska marknaden kommer i år att vara FSC-märkta. Arla:s ambition är att all vätskekartong ska vara FSC-märkt på de marknader där Arla finns idag.
– Vi bryr oss inte bara om mjölken, utan vill även att våra förpackningar ska vara tillverkade på ett ansvarsfullt sätt. I vår miljö- strategi ingår att ta ansvar för leden både före och efter oss själva. Därför är det ett naturligt steg för Arla att välja FSC-märkt för- packningsmaterial. Sen är det vår förhoppning att konsumenterna ser till att återvinna förpackningarna också, säger Kjell Lundén Pettersson, hållbarhetsexpert, Arla.
• ICA säljer varje år cirka 10 000 ton FSC-märkt grillkol och ökar kontinuerligt tillgången på certifierade varor i hela sitt sortiment.
– ICAs strävan att tillhandahålla trä- och pappersvaror som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk bottnar i vår vilja att hjälpa våra kunder att göra medvetna val, men även att minska vår egen – och våra leverantörers – miljöpåverkan. Genom att välja FSC-märkta produkter och förpackningar bidrar vi i arbetet för att uppnå ett skogsbruk som tar hänsyn till både miljön och sociala förhållanden, säger Maria Smith, miljöchef ICA Sverige AB.