Nytt avtal utlöser Burger King-boom i Sverige
Den norska restaurangjätten storsatsar i Burger King-kedjan i Sverige och Danmark.
Detta är resultatet av ett franchiseavtal mellan den norska Umoe Restaurant Group och Burger King Worldwide.
Umoe är nu den centrala leverantör av tjänster till alla befintliga franchisetagare i regionen, och det är förmodligen ganska ambitiösa tillväxtmål.
Stor tillväxt
Det finns för närvarande 138 Burger King butiker i Sverige, Danmark och Norge, men antalet bör ökas avsevärt.
"Vi är övertygade om att vi har styrkan, kompetensen och strukturen för att skapa tillväxt för de globala livsmedels-och dryck brands på den skandinaviska marknaden. Detta kommer att ske genom våra befintliga franchise-partners och genom nya samarbetspartner", säger VD Karen Kvalevåg för Umoe Restaurant Group till epn.dk.
100 nya butiker
Det finns inga uppgifter om antalet nya Burger King butiker i Sverige, men totalt i Norden är ambitionen att nå 100 nya butiker, och på samma gång är målet att fördubbla försäljningen inom fem år. Det berättar den rika ägare Umoe Restaurant Group Jens Ulltveit-Moe till norska Dagens Næringsliv.
Investera i huvudstäderna
Planen är att koncentrera sig på huvudstäder och samtidigt att fokusera mer på drive in-butiker och köpcentra.
På Burger King glädjer de sig till att bli ännu större.
"Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Umoe Restaurant Group under de senaste 24 åren, där de har bevisat och visat sig vara en professionell och framgångsrik partner. Därför är vi övertygade om att det nya samarbetet med King Food kommer att gynnas och stärka Burger Kings varumärke på hela den nordiska marknaden ", säger chefen för Burger King i Norde och Holland, Jerry Gamez, i ett pressmeddelande.