Uppåt för Ica
ICA-koncernens positiva utveckling fortsatte under tredje kvartalet.
Ny strategi
Arbetet med att precisera den framtida strategiska inriktningen för ICA-koncernen har resulterat i en ny koncernövergripande strategi som beslutades av styrelsen i september. Strategin utgår från ICAs styrkor – bland annat den grundläggande affärsidén med handlarägda butiker, en stark kundbas och starka varumärken - och accentuerar betydelsen av att tillvarata de synergimöjligheter som finns i koncernen. Koncernstrategin bygger på sex strategiska teman som ska sätta riktningen för deras arbete. Koncernen ska arbeta efter att stärka ICAs varumärkesposition och kundernas lojalitet, förbättra och bredda deras kunderbjudande, utveckla butiksformaten och växa inom digitala affärer, Ständigt förenkla verksamheten och engagera och utveckla deras medarbetare, Föregångare i ansvarsfullt företagande.
- Dessa definierar i sin tur ett antal områden och prioriteringar som vi ska jobba med på kort och medellång sikt och utgör nu grunden för bolagens fortsatta strategiarbete för 2013 och framåt, säger Per Strömberg, vd för ICA AB