Rekordstort stöd för svenskt kött
I svallvågorna efter hästköttsfusket finns en vinnare och det är svenskt kött.
Över hälften, 51 procent, av de svenska konsumenterna förstår varför svenskt kött ska kosta mer. Det är en ökning med åtta procentenheter jämfört med året innan. Drygt 6 av 10 är beredda att betala mer för svenskt kött än utländskt. Det är en stigande trend från 2011 från 53 procent till 62 procent.
- Det är glädjande att se att allt fler förstår kopplingen mellan ett högre pris för svenskt kött och god djurhållning. Generellt visar undersökningen att svenskt kött har ett mycket starkt förtroende hos konsumenterna, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött i en kommentar i ett pressmeddelande.
Ihållande trend
7 av 10 tittar alltid efter ursprungsland när de köper kött vilket är en ihållande trend och fler tycker att svenskt kött håller högre kvalitet än utländskt, stigande trend sedan 2011 från 41 procent till 46.
- Det finns en tilltro till den svenska produktionen. Sverige har ett starkt djurskydd och bra djuruppfödning säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är helt klart efterfrågat av konsumenterna och har en viktig funktion att fylla. Vi märker också att fler företag idag frågar efter märket och använder det aktivt på förpackningarna.
Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött har tydliga kriterier och står för att köttet kommer från djur som är födda och uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Produkten är också tillverkad och packad i Sverige.