Gott resultat stärker Norrmejeriers framtidstro
En bra försäljning och extraordinära poster från försäljningen av JOKK-varumärket resulterade i ett stabilt resultat på 64,9 miljoner kronor
- Det känns förstås mycket bra, särskilt i tider när konkurrensen hårdnar. Det stabila resultatet innebär att vi kunnat göra en extra utbetalning till våra norrländska mjölkbönder med hjälp av pengarna från JOKK-försäljningen samtidigt som vi kan fortsätta att investera i verksamheten för att stå starka i framtiden, säger Henrik Wahlberg, styrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
Framtidstro och engagemang
Förutom en bra försäljning inom det norrländska mejerisortimentet har även försäljningen av de rikstäckande varumärkena Verum och Gainomax varit positiv. Efterfrågan på Västerbottensost har också varit fortsatt hög.
- Vi är stolta över att ha kunnat leverera ett gott resultat och en stabil betalning till våra ägare även i år säger vd, Bo Rasmussen. Det skapar framtidstro. Men vi hade inte kunnat göra det utan det fantastiska stöd och engagemang vi får från de norrländska konsumenterna. De ger oss energi och kraft att fortsätta verka för att göra gott i Norrland.
I resultatet inryms även den näst högsta investeringsnivån Norrmejerier haft på 20 år. Totalt 153 miljoner kronor vilket är 60 miljoner mer än 2011. Det är utbyggnaden av Burträsk mejeri och byggnationen av en anläggning för fosforrening vid Umeå mejeri som står för den största delen av investeringarna.