23948sdkhjf

Nya rekord för KRAV

Försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat ökar för sjätte året i rad.
Under 2012 ökade grossisternas försäljning till restauranger och storkök med minst 30 procent medan dagligvaruhandelns ökning var något svagare, enligt KRAVs marknadsrapport som presenteras idag.

Svagt år
KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över både produktion och försäljning av ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2012.

– Det är oerhört glädjande att försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt fortsätter öka i år igen, på tvärs mot lågkonjunkturen. Vi ser tydliga signaler på en ökad prispress och eftersom marknaden mäts i kronor innebär det att det faktiskt har sålts ännu fler ekologiska varor under 2012. Den befriade arealen och antalet människor som slipper exponeras för bekämpningsmedel ökar alltså fortare än marknadens värde, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV i ett pressmeddelande.

Ökning inom restaurang och storkök
I restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 40 respektive 30 procent. Antalet KRAV-märkta restauranger har ökat med cirka 200 och nu finns sammanlagt fler än 800 i Sverige. Det innebär större möjligheter att bli serverad ekologisk mat på restaurangen och i skolan.

– Det är inte så krångligt med ekologiskt som många inom restaurang och storhushåll tycks tro, säger Christina Gezelius, Informationschef, Martin & Servera.

Hos båda grossisterna är det de KRAV-märkta mejeriprodukterna som säljer allra bäst.I dagligvaruhandeln minskar däremot försäljningen av mejeriprodukter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.237