23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Syns du inte så finns du inte

Marknadsföring av företaget innebär att man ska synas för kunderna, vilket kan göras på olika sätt. Ett sätt kan vara att skapa erbjudanden som lockar kunderna och sedan visa upp erbjudandet på en marknad som matchar kundernas behov eller beteenden.

Marknadsföring är något som ett företag alltid behöver jobba med, så kunderna vet varför de ska välja just det företagets produkter eller tjänster. För att kunna skapa erbjudanden som matchar kundernas behov och beteendemönster bör man lära känna dem. 

När nuläget på marknaden ska granskas, så ingår det att lära känna sina konkurrenter för att se vad man så kallat har att tävla mot. Vilka svagheter och styrkor finns hos konkurrenterna och vilka möjligheter kan dessa ge ditt företag. Till exempel försöka att konkurrera med prissättningen eller ett mer unikt utbud av produkter eller tjänster. 

Det är även viktigt att se till att företagsnamnet och dess logga är väl synligt för kunderna och att på olika sätt se till att dessa upprepas. Att investera i profilprodukter är ofta ett bra sätt att synas. Till exempel anställda som bär kläder med företagets logga och att det delas ut pennor, nyckelringar, godis och annat som många gärna tar emot.

Riktar ditt företag sig mot privatpersoner eller andra företag?

Det är skillnad på tillvägagångssätten om man vänder sig till privatpersoner eller andra företag, för att lära känna sina kunder och hur man ska nå dem. Vilka faktorer du främst ska fokusera dig på beror på vilka produkter eller tjänster som ska säljas.

Vanliga faktorer att titta på gällande privatpersoner 

  • Ålder eller åldersgrupper
  • Om produkter främst riktar sig till en grupp där ett kön är av majoritet 
  • Intressen eller hobbies som har anknytning till det som ska säljas
  • Boendeform eller geologisk plats
  • Ekonomisk situation, om prissättningen kommer skilja sig på något sätt jämfört med konkurrenterna 

Vanliga faktorer att titta på gällande andra företag

  • Företagsformen kan ha betydelse för att sälja in sig
  • Vilken eller vilka branscher vill ditt företag vända sig mot
  • Kontrollera antal anställda om inriktning ligger på större eller mindre företag
  • Gällande företagets storlek kan man även kontrollera företagets omsättning 

Profilprodukter som riktar sig till en bred publik 

Profilprodukter som riktar sig till en bred publik, både privatpersoner och företag, är termosar eller vattenflaskor med tryck. Dessa kan man ha till försäljning eller dela ut vid någon kampanj eller tävling. Det kan även var bra att uppmuntra anställda att ta med till gymmet, pendeltåget eller promenaden.

På produkter som termosar eller vattenflaskor syns företagsloggan bättre och det skapar nyfikenhet bland folk. Företagsnamnet fastnar hos allt fler människor och en del av dessa kommer att kolla upp företaget. Främst kanske för att stilla sin nyfikenhet, men oftast leder det till nya kunder.

Sänd till en kollega

0.078