Hamburgerproducenten Beat i samarbete med Världsnaturfonden
Den 11 april lanserades ett samarbete mellan företaget Beat Food for Progress och Världsnaturfonden WWF.
– Mitt mål är att förbättra de maträtter vi äter mycket av, säger Anna-Kajsa Lidell, grundare, initiativtagare och ägare av Beat. Jag vill skapa stor förändring genom att erbjuda ett så gott och så nyttigt alternativ att det blir en storsäljare.
Ekologisk hamburgare
Beat är en produkt helt baserad på ekologiska bönor. Den finns idag i två typer, dels som en ingrediens, dels i färdigmat. Hamburgaren Beatburger Original består av hälften ekologiskt naturbeteskött, hälften bönmassa, rapsolja och kryddor, och minskar vår klimatpåverkan radikalt. Den orsakar cirka hälften så stora utsläpp av växthusgaser som en vanlig hamburgare. Dessutom bidrar svenskt naturbeteskött till att hålla ängar och hagar öppna och levande.
– För oss handlar det här om hållbar jordbruksutveckling. Det handlar om att driva konsumtion av hållbara råvaror och att öka medvetenheten hos konsumenter och handlare. Att ersätta kött med ekobönor ger en klimatvinst. Att samtidigt använda naturbeteskött gör att det finns ytterligare en vinst då artrika naturbetesmarker inte växer igen, säger Jan Wärnbäck, jordbruksansvarig på WWF.