Dryckestillverkarna expanderar i nya segment – ”ett stort steg”

Många dryckesföretag har sneglat på andra kategorier och segment för att hitta möjligheter att fortsätta växa. Familjeföretaget Kalasföretaget Säljprofilen har salufört varumärket Smakis i 30 år i stilldrinks-segmentet. Nyligen tillförde de bubblor i drycken för att för att attrahera nya målgrupper.
– Vi ser att det finns ett hål i marknaden av kolsyrad ekologisk dryck med högt fruktinnehåll, och ser det mer som att vi kan tillföra något tillsammans inom kategorin istället för att konkurrera, säger Stefan Bondesson, försäljnings- och marknadschef, til Food Supply i samband med släppet i februari.
Förra året tog också Kiviks Musteri ett stort steg och klev in i segmentet funktionella drycker.
– Vi tror att vi kan tillfredsställa den medvetna och hälsosamma konsumenten i vår kategori, men också locka in nya konsumenter som efterlyser berikade friska goda drycker med naturligt fruktinnehåll, sötade med frukt och bär, lågkalori, och utan tillsatt artificiellt sötningsmedel, säger Jessika Karlsson, produktchef på Kiviks Musteri.
Funktionella drycker, där även energi- och sportdrycker ingår, har haft en stark tillväxt under längre tid, där nya varumärken och smaker presenteras hela tiden. Det är den yngre generationen som står för konsumtionen och de har ett helt annat beteende för att förtära drycken på, vilket är vid flera tillfällen under dygnets timmar.
Det är något som färskjuicetillverkaren Brämhults har tagit till sig när de nyligen släppte tre smaker av så kallat funktionellt vatten.
– Vi känner, och vet, att konsumenten gärna vill se Brämhults på ytterligare områden. Det är ett sätt att bredda vårt portföljerbjudande utanför vår kärnkategori, säger Magnus Berndtsson, vd på Eckes-Granini, som äger varumärket Brämhults.
– Vårt ”take” på att kliva utanför kärnverksamheten är att ta det naturliga av högsta kvalitet ut i en närliggande kategori, som då är funktionella drycker, tillägger han.
Funktionellt vatten domineras i dag av det väl inarbetade varumärket Vitamin Well, som även saluför energidrycken Nocco. Hålet som Brämhults ser på marknaden är ett vatten med naturliga ingredienser.
– Vi tror att kategorin också behöver ett tillskott av ytterligare en stark aktör som kan bidra med någonting ytterligare. Och det tror vi att Brämhults kan, med sitt starka varumärke och renomé för naturliga produkter.
Ni har valt att kalla det på engelska, ”vitamin water”, har ni sikte på övriga världen?
– Vi lanserar i Sverige och även i Norden, som Danmark och Finland. Därav ett gemensamt manér.
Vad har ni för förväntningar på vattnet?
– Det är ett första steg för oss utanför vårt kärnområde, så det här är stort steg för vår del. Och vi har höga förhoppningar och vi vill satsa på det här.
Att efterfrågan på nya och spännande drycker inom funktionella dryckeskategorin finns, och att tillväxten kommer att fortsätta, råder det inget tvivel om.
– Många av de drycker som har dykt upp de senaste åren visar tydligt att det finns ett intresse från konsument. Vi känner att det fortfarande finns en obearbetad yta i marknaden där det just handlar om det naturliga. Där har vi har en naturlig koppling till frukt och en stor kunskap kring det. Där är Brämhults en stor garant för framgång, för det är ett starkt varumärke för konsumenten, säger han.
Vad blir nästa steg?
– Först och främst ska vi sätta den här produkten på marknaden, och övertyga konsumenten att vi har där att göra. Sedan har vi självklart en pipeline, det tror jag är jätteviktigt. Framför allt inom den här kategorin, att man är innovativ och kommer med nya spännande varianter och smaker över tid. Men inget som sker här och nu i närtid, avslutar Margnus Berndtsson.